Ord.mn | Mongolian Mining
| English |  Mobile |  Rss

Урд хөрш рүү нарийн царигаар нүүрс тээвэрлэвэл хариуд нь юу байх бол...



Урд хөрш рүү нарийн царигаар нүүрс тээвэрлэвэл хариуд нь юу байх бол...

Түүхийн богинохон хугацаанд бидэнд багагүй хөгжил авчирсан төмөр замын царигийн асуудлаар улстөрчид талцан маргалдсаар нэлээд хэдэн жилийн нүүр үзлээ. Ер нь "Төмөр замын цариг" гэдэг үг бидний дунд 2010 оноос хойш их л ойрхон сонсогдох болсон.

Тухайн үед УИХ-аас Төмөр замын тээврийн талаар төрөөс баримтлах бодлогын баримт бичгийг баталсан бөгөөд үүндээ "Монгол Улс 1520 мм буюу өргөн стандартын царигтай төмөр зам барина" гэж тодотгосон байдаг. Өөрөөр хэлбэл, одоо манай улсад байгаа буюу Замын-Үүд явдаг төмөр зам гэсэн үг.

Харин зарим улстөрч, эдийн засагч, уул уурхайн салбарт ажиллагсад "1434 мм буюу нарийн царигтай төмөр зам барих хэрэгтэй" гэх саналыг оруулаад маргааныг дөрвөн жилийн турш өрнүүллээ. Энэ хугацаанд Засгийн газар өргөн, нарийн царигийн аль нь байхыг шийдвэрлэсэнгүй.

Ингэснээр 2010 онд баталсан төмөр замын талаар баримтлах бодлого нь ч өнөө хүртэл хэрэгжсэнгүй. Уг нь анх батлахдаа 2012 он гэхэд л 1100 гаруй км төмөр замыг барьж, ашиглалтад оруулахаар төлөвлөөд байсан.

Харин өнгөрсөн хавар Засгийн газрын хуралдаанаар "Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлого"-ын хэрэгжилтийг хангах арга хэмжээний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг хэлэлцээд зарим нэмэлт оруулж, УИХ-д дахин өргөн мэдүүлэхээр тогтоод байсан юм.

Үүнийхээ дагуу Ерөнхий сайд саяхан Н.Алтанхуяг "Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлого"-ын хэрэгжилтийг хангах зарим арга хэмжээний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг УИХ-ын дарга З.Энхболдод өргөн барьсан байна.

Гэвч энэхүү тогтоолын төсөлд Тавантолгой-Гашуунсухайт, Сайншанд-Замын-Үүд, Хөөт-Бичигт чиглэлийн төмөр замын шинэ шугамыг 1435 мм-ийн, Могойн гол-Эрдэнэт, Таван толгой-Сайншанд-Баруун-Урт-Хөөт-Чойбалсан, Хөөт-Нөмрөгчиглэлийн төмөр замын шинэ шугамыг 1520 мм-ийн царигтайгаар барихаар төлөвлөөд байсан асуудал яг хэвээр орж иржээ.

Үүний улмаас Өмнөговь аймгийн Цогтцэций сумын нутагт барьж байгуулах Ухаахудаг-Гашуунсухайтын төмөр замын ажил саатаж магадгүй болсон байна. Төслийн гүйцэтгэгч "Самсунг" корпораци далан босгох зэрэг газар шорооны ажпыг хийгээд байгаа ч царигийн хэмжээг өөрчлөх шинэ тогтоолын сургаас болж саатахад хүрсэн аж.

Тус корпораци эхний төлөвлөлтөөр Ухаахудаг-Гашуунсухайтын чиглэлийн 270 км төмөр замыг уг нь өргөн царигтай байхаар шийдвэрлэн холбогдох тооцоо судалгааг хийж, хөрөнгө оруулалтын асуудлыг ч зохицуулсан байдаг аж. Гэтэл "Нарийн цариг ашигтай" гэснээс болж ажил нь өөрчлөгдөж мэдэхээр байгааг эх сурвалж хэллээ.

Уг нь дэлхий нийтээр царигийн асуудлыг аль эрт буюу 1969 онд "Царигт автоматаар шилжих систем"-ийн тусламжтайгаар шийдчихсэн байдаг гэнэ. Харамсалтай нь манай улсын эрх баригчид үүнийг төдийлэн судлалгүй, өнөөг хүртэл маргалдсаар байгаа нь улсын хэтийн бодлого байхгүйг илтгэж буй.

Тэд зөвхөн урд хөрштэй олон боомтоор төмөр замаар холбогдож байгаад их хэмжээний түүхий нүүрс тээвэрлэх тухай л бодохоос биш ард нь гарах үр дагаварыг тооцохгүй байна. Өөрөөр хэлбэл, урд хөрштэй нарийн царигтай төмөр замаар холбогдсон нөхцөлд тэр замаар цаашид юу ч орж ирж болзошгүйг хэлэх хүн олон бий.

Зарим нь бүр "Олон танк оруулж ирээд говийн бүсийг эзлэх вий дээ" хэмээн сэрэмжилж сууна. Сонсоход итгэмээргүй ч юм шиг хэр нь бас л бодох асуудал. Ер нь урд хөрш рүү нарийн царигтай төмөр замаар холбогдох нь сайн зүйл биш гэдгийг геополитикчид хэлж байгаа. Энэ талаар Олон улс судлалын хүрээлэнгийн эрдэмтэн нарийн бичгийн дарга Д.Шүрхүү ийнхүү ярьжээ.

Тэрбээр, "Алс хэтээ бодвол нарийн төмөр замыг Монголд оруулж болохгүй. Нэг л зөвшөөрвөл гинжин урвал шиг нэг мэдэхэд манай өмнөд хэсэг нарийн төмөр замаар Хятадтай уягдах болно. Үүнийг би урд хөршийн хараат болно гэх геополитикийн хардлагын үүднээс биш нөгөө бизнесменүүдийн ярьдаг үр ашиг талаас яримаар байна.

Миний төсөөлж байгаагаар нарийн төмөр зам өнөө маргаашдаа зарим нэртэй улс төрч, бизнесменүүдийн хэлээд байгаа шиг хил дээр удаан зогсох, зардал бууруулах гэх мэт давуу талтай байж болно. Хятадууд, үндэсний хөрөнгөтнүүд нүүрсээс олох ашгаа нэмэгдүүлэх үүднээс царигийн зөрүүнээс үүдэлтэй зардлыг Монголын татвар төлөгчдөд үүрүүлэх далд сонирхол байна" гэжээ.

Түүнчлэн зарим хүний үзэж буйгаар бол хойноос ирж буй өргөн царигаас Азид байгаа нарийн цариг руу шилжүүлэх ажлыг нь нутаг дэвсгэр дээрээ хийвэл бидэнд л ашигтай гэнэ. Харин эдийн засгийн хөгжлийн дэд сайд О.Чулуунбат саяхан нэг сонинд "Эдийн засгийн доройтолд орж бусдын хараат байснаас эдийн засаг сэргэж хараат байсан нь дээр" гэх ухааны ярилцлага өгсөн байсан.

Өөрөөр хэлбэл, "Чамайг өлсгөхгүй, бүх зүйлээр хангана. Харин эх орноо өгчих" гэж хэн нэгэн хэлбэл өгнө гэсэн үг шиг санагдсаныг нуух юун. Гэвч эрхэм сайд нэгийг бодож, хоёрыг тунгааж хэлсэн биз ээ. Миний бодлоор аль болох олон оронтой саадгүй худалдаа хийх нь хараат байдлаас гарах, гуравдагч орнуудтай хамтран ажиллах
хэрэгтэй юм шиг.

Гэхдээ үргэлж бид түүхий эдээ хямд үнээр урагш нь зөөх биш эцсийн, үгүй юм аа гэхэд боловсруулсан бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэж гapгax нь чухал, Учир нь уул уурхайн бүтээгдэхүүнийг "дуусашгүй" гэж эндүүрч буй нь буруу юм, Цаашид түүхий эдээ боловсруулж, үнэ цэнэ, ур ухаан, технологи шингэсэн бүтээгдэхүүн экспортлоход ч бидэнд төмөр зам зайлшгүй хэрэгтэй,

Түүхий эдийн экспортыг багасгаж, үүний оронд боловсруулсан бүтээгдэхүүнийг илүү өндөр үнээр экспортлон, нэгжид ноогдох тээврийн артгийг хэмнэх нь ч бас л анхаарал татсан асуудал гэдгийг эдийн эасагчид хэлж байна.

Тиймээс эхлээд хөндлөн чиглэлийн төмөр замыг барьж дуусгах нь чухал гзж зарим нь үзэж байгаа бөгөөд энэ нь өртөг ихтэй хэцүү байж болох ч, Сайншандын аж үйлдвэрийн парк, боловсруулах үйлдвэрийн хөрөнгө оруулалтын төлөвлөгөөтэй уялдуулан зарим хэсгийг эхэлж барих нь зөв гэнэ,

Харин найман боомтоор урд хөрштэй төмөр замаар холбогдчихвол бидний үр хүүхэд хүртэх байгалийн баялаг үлдэхгүй нь тодорхой, Үнэ багатай, өр зээлэнд, ажлын хөлсөнд, танил талдаа зөөсний эцэст бид байгалийн баялаггүй болж, эдийн засгийн доройтолтой хэвээр л үлдэнэ.

Тэгэхээр болж өгвөл гуравдагч зах зээл рүү гарах гарцыг нээх нь стратегийн ач холбогдолтой шийдэл аж. Эдийн засаг маань уул уурхайгаас хэт хамаарч байгаа өнөөгийн нөхцөлд зөвхөн зайлшгүй шаардлагатай, магадгүй нэгээс хоёр төмөр замын гарцаар л урд хөрштэй холбож болох юм.

Тодруулбал, Замын-Үүд, Гашуунсухайтын гэсэн төмөр замын хоёр гарц байхад л хангалттай гэдгийг судлаачид хэлж байна.

М.Наранболд

Эх сурвалж:

Урд хөрш рүү нарийн царигаар нүүрс тээвэрлэвэл хариуд нь юу байх бол...
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой


URL


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Ord.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 7711-0505 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдлүүд:

Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
Газрын тосны үнэ огцом өсжээ

 ЛОНДОН, 2025 оны зургаадугаар сарын 13 /Reuters/. Израилын ...

2025 оны 06 сарын 13, 16 цаг 16 минут
Д.Трамп: Хятад улс газрын ховор элемент нийлүүлнэ

 ВАШИНГТОН, 2025 оны зургаадугаар сарын ...

2025 оны 06 сарын 12, 11 цаг 45 минут
“Эрдэнэс Тавантолгой“ ХК 44.8 мянган тонн эрчим хүчний нүүрс арилжлаа

 "Эрдэнэс Тавантолгой" ХК энэ сарын 6-ны өдөр Монголын Хөрөнгийн ...

2025 оны 06 сарын 11, 11 цаг 37 минут
БНХАУ-д гангийн эрэлт буурч, коксжих нүүрсний үнэ 2016 оноос хойших доод түвшинд хүрлээ

 Ган арматурын үнэ сүүлийн найман жилийн доод түвшинд дөхжээ. ...

2025 оны 06 сарын 10, 09 цаг 51 минут
ОПЕК+ найман орон шийдвэрээ цуцалж магадгүй

 ОПЕК+ бүлгийн найман гишүүн орон дэлхийн газрын тосны зах зээл дээрх ...

2025 оны 06 сарын 09, 08 цаг 41 минут
Уул уурхайн тээвэрлэлтийг бүрэн зогсоож, шалгана

  Говийн бүсийн чиглэлд уул уурхайн тээвэрлэлтийг бүрэн зогсоож, ...

2025 оны 06 сарын 09, 08 цаг 38 минут
Уул уурхайн бүтээгдэхүүний биржээр төмрийн хүдрээс бусад арилжаа амжилтгүй хэвээр байна

 Өнгөрсөн долоо хоногт Уул уурхайн бүтээгдэхүүний биржийн арилжаа ...

2025 оны 06 сарын 04, 14 цаг 42 минут
АНУ ган, хөнгөн цагааны татварыг 50 хувьд хүргэж нэмэгдүүлжээ

 ВАШИНГТОН, 2025 оны зургаадугаар сарын 4 /BBC/. АНУ-ын ...

2025 оны 06 сарын 04, 13 цаг 06 минут
Баялаг дагасан парадокс ба улс төрийн хайчин дундах парламент

  Ер нь, монгол хүн бүхий л түүхийнхээ туршид хэзээ ч хөрөнгөтэй байж ...

2025 оны 06 сарын 03, 13 цаг 13 минут
Ховор элементээр “хэн” хамгийн баян бэ?

  Газрын ховор элемент. Энэ үгийг сүүлийн жилүүдэд бид маш сайн ...

2025 оны 06 сарын 03, 12 цаг 27 минут
"OPEC+"-ийн санаанд оромгүй шийдвэр

  Газрын тос олборлогч орнуудын хамтарсан бүлэг өнгөрсөн амралтын ...

2025 оны 06 сарын 03, 11 цаг 32 минут
2025 оны 06 сарын 02, 18 цаг 05 минут
Хармагтайн хувь зарагдах уу? Xanadu-д Bastion Mining 160 сая ам.долларын санал тавилаа

  Австралийн хөрөнгийн биржид бүртгэлтэй Xanadu Mines компани нь ...

2025 оны 06 сарын 02, 09 цаг 35 минут
О.Алтангэрэл: "Рио тинто"-той хийж буй арбитрын маргаан ирэх есдүгээр сард эцэслэгдэнэ

  Монгол Улсын Засгийн газар "Рио тинто" хоорондын арбитрын маргаан ...

2025 оны 05 сарын 30, 11 цаг 54 минут
2025 оны 05 сарын 28, 19 цаг 35 минут
2025 оны 05 сарын 28, 12 цаг 00 минут
2025 оны 05 сарын 27, 18 цаг 43 минут
Гайанагийн газрын тосны төлөөх өрсөлдөөн ширүүсчээ

  Гайана улсын нутагт 1 их наяд долларын өртөг бүхий газрын тосны ...

2025 оны 05 сарын 27, 16 цаг 32 минут
2025 оны 05 сарын 27, 13 цаг 05 минут
“Ухаахудаг” нийтийнх, “Шангрила” тэднийх…

  Ер нь бол, түүнийг өнөөдөр огцруулж байгаа ашиг сонирхлын нэгдлүүд ...

2025 оны 05 сарын 27, 13 цаг 02 минут
Хашаанд тарьсан мод хатаад байвал яах вэ

  Хавар манай орны хувьд цаг агаарын хувьд хувирамтгай олон янз ...

2025 оны 05 сарын 26, 14 цаг 24 минут
Агаарын бохирдол бууруулах ажлыг дулааны улиралд үргэлжлүүлэх Дулаанбаатар аян эхлүүлнэ

  Нийслэл Улаанбаатар хотын агаарын бохирдлыг бууруулах, дэд бүтцийн ...

2025 оны 05 сарын 21, 16 цаг 04 минут
Хамтарсан Засгаа хадгалж үлдэж байж хөгжил ярина

Монголын улс төр сүүлийн өдрүүдэд ойрд байгаагүйгээрээ улайсаж байна. ...

2025 оны 05 сарын 21, 10 цаг 43 минут
2025 оны 05 сарын 21, 10 цаг 15 минут
Европын Холбоо Оросын ураны импортыг зогсоох уу?

 2024 онд Европын Холбоо Оросоос нийт 700 сая еврогийн ураны ...

2025 оны 05 сарын 20, 15 цаг 57 минут
“Rio Tinto” компани Чилийн литийн төсөлд хөрөнгө оруулна

  САНТЬЯГО, 2025 оны тавдугаар сарын ...

2025 оны 05 сарын 20, 13 цаг 44 минут
Газрын тос боловсруулах үйлдвэрийн 4 дүгээр багц ажлыг эхлүүлжээ

 Газрын тос боловсруулах үйлдвэрийг барихад зөвхөн Энэтхэг, Хятадын ...

2025 оны 05 сарын 20, 13 цаг 42 минут
Л.Оюун-Эрдэнэ: Миний итгэл үнэмшил, үзэл санаа, тэмцлийг мөхөөж чадахгүй

 Ерөнхий сайдын хүүгийн сүйн бөгж солилцож, түүнийгээ сошиал орчинд ...

2025 оны 05 сарын 20, 10 цаг 15 минут
Хятад, Монголын Ганцмод-Гашуунсухайт боомтын хил дамнасан төмөр замын шавыг тавилаа

Хятад, Монголын эрчим хүчний хамтын ажиллагааны чухал суваг болох Хятад, ...

2025 оны 05 сарын 19, 00 цаг 02 минут
Гадаадын сэтгүүлчдийг гайхшируулсан Или орчин үеийн ухаалаг эрүүл мэндийн төв

"Хятадтай танилцах аялал" олон улсын хэвлэл мэдээллийн солилцооны төслийн ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 57 минут
”Хятадтай танилцах аялал” -ын Өвөр Монгол дахь аялал нээлтээ хийв

Хятадын Кибер орон зайн удирдлагын сүлжээний харилцааны товчооноос ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 55 минут
”AI эмчилгээ” биднээс хэр хол байна вэ

"AI+ эм  эмнэлэг" гэхээр таны санаанд юу орж ирдэг вэ?  ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 51 минут
Өвөр Монголоос сансрын нисэгч төрлөө

Өвөр Монголын анхны сансрын нисэгч Ван Же   Сансрын нисэгч Чэнь ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 46 минут
”Шэньжөү-20”-ын түүхэн цуурай!

"Шэньжөү-19" нисэгчтэй сансрын хөлөг 04-р сарын 30-ны өглөөний 04:00 цагт ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 43 минут
Хятадын гадаад дахь агуулах гадаадын хэрэглэгчдэд түргэн шуурхай үйлчилж байна

Хил дамнасан цахим худалдааны хөгжлийг дэмжих, хил дамнасан буухиа ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 40 минут
1970-2025, ”Дүнфанхун-1”-ээс ”Шэньжөү 20” хүртэл

Хятадын анхны хиймэл дагуул ”Дүнфанхун-1”-ийг амжилттай ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 34 минут
Өнөөдөр Хятадын сансар судлалын гурван том баярт үйл явдал давхацаж байна

2025 оны 4-р сарын 24-ны өдөр нь Хятадын арав дахь сансрын өдөр ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 31 минут
ӨМӨЗО-ны анхны сансрын нисгэгч Ван Же ”Шэньжөү 20”хөлгийн гишүүнээр ажллана

"Шэньжөү 20" нисэгчтэй сансрын нислэгийн хэвлэлийн бага хурал 04-р сарын ...

2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 28 минут
2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 25 минут
2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 23 минут
2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 19 минут
2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 17 минут
2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 12 минут
2025 оны 05 сарын 18, 23 цаг 09 минут
Бичил хуванцар гадаад далайн ёроолоор бүхэлд нь тарсан байна

  Бичил хуванцар гадаад далайн гадаргаас эхлээд 7000 метрийн гүн дэх ...

2025 оны 05 сарын 15, 14 цаг 07 минут
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ БНХАУ-ын ӨМӨЗО-ны Ганцмод боомтод ажиллалаа

  Ерөнхий сайдад “Чайна Энержи” групп компанийн ТУЗ-ийн ...

2025 оны 05 сарын 15, 10 цаг 28 минут
2025 оны 05 сарын 14, 12 цаг 03 минут
2025 оны 05 сарын 14, 11 цаг 08 минут
ТАНИЛЦ | Төрийн эзэмшил 50 хүртэлх хувь байх боломжтой ОРДУУД

 Үндэсний Баялгийн сангийн тухай хууль хэрэгжиж эхэлсэнтэй ...

2025 оны 05 сарын 13, 12 цаг 18 минут
Л.Оюун-Эрдэнэ томоохон төсөл, үйлдвэрийн цогцолборт ажиллав

  Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Говийн бүсийн зөвлөлийн анхдугаар хуралд ...

2025 оны 05 сарын 13, 12 цаг 07 минут
http://www.ord.mn

Санал асуулга

Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?

Зөв
Буруу
Мэдэхгүй

 
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
BHP Billiton
Ivanhoe Mines
90.53
23.3
1.44
0.00
Австралийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
General Mining Corp
Aspire Mining Limited
0.145
0.52
0.00
-0.02
Лондонгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Petro Matd Limited
polo Resources Limited
123.5
5.4
0.00
0.02
Хонконгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Mongolian Mining Corporation
Mongolia Energy
9.59
1.14
0.00
-0.06
Торонтогийн хөрөнгийн бирж
 
Шинэ бүтээл

“Этик” продакшны залуус "улсын нууц"-ыг сөхлөө
Металлын ханшийн мэдээ
Нүүрсний ханшийн мэдээ
Уул уурхайн ТОП 25 компани