Ord.mn | Mongolian Mining
| English |  Mobile |  Rss

Урд хөрш рүү нарийн царигаар нүүрс тээвэрлэвэл хариуд нь юу байх бол...



Урд хөрш рүү нарийн царигаар нүүрс тээвэрлэвэл хариуд нь юу байх бол...

Түүхийн богинохон хугацаанд бидэнд багагүй хөгжил авчирсан төмөр замын царигийн асуудлаар улстөрчид талцан маргалдсаар нэлээд хэдэн жилийн нүүр үзлээ. Ер нь "Төмөр замын цариг" гэдэг үг бидний дунд 2010 оноос хойш их л ойрхон сонсогдох болсон.

Тухайн үед УИХ-аас Төмөр замын тээврийн талаар төрөөс баримтлах бодлогын баримт бичгийг баталсан бөгөөд үүндээ "Монгол Улс 1520 мм буюу өргөн стандартын царигтай төмөр зам барина" гэж тодотгосон байдаг. Өөрөөр хэлбэл, одоо манай улсад байгаа буюу Замын-Үүд явдаг төмөр зам гэсэн үг.

Харин зарим улстөрч, эдийн засагч, уул уурхайн салбарт ажиллагсад "1434 мм буюу нарийн царигтай төмөр зам барих хэрэгтэй" гэх саналыг оруулаад маргааныг дөрвөн жилийн турш өрнүүллээ. Энэ хугацаанд Засгийн газар өргөн, нарийн царигийн аль нь байхыг шийдвэрлэсэнгүй.

Ингэснээр 2010 онд баталсан төмөр замын талаар баримтлах бодлого нь ч өнөө хүртэл хэрэгжсэнгүй. Уг нь анх батлахдаа 2012 он гэхэд л 1100 гаруй км төмөр замыг барьж, ашиглалтад оруулахаар төлөвлөөд байсан.

Харин өнгөрсөн хавар Засгийн газрын хуралдаанаар "Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлого"-ын хэрэгжилтийг хангах арга хэмжээний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг хэлэлцээд зарим нэмэлт оруулж, УИХ-д дахин өргөн мэдүүлэхээр тогтоод байсан юм.

Үүнийхээ дагуу Ерөнхий сайд саяхан Н.Алтанхуяг "Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлого"-ын хэрэгжилтийг хангах зарим арга хэмжээний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг УИХ-ын дарга З.Энхболдод өргөн барьсан байна.

Гэвч энэхүү тогтоолын төсөлд Тавантолгой-Гашуунсухайт, Сайншанд-Замын-Үүд, Хөөт-Бичигт чиглэлийн төмөр замын шинэ шугамыг 1435 мм-ийн, Могойн гол-Эрдэнэт, Таван толгой-Сайншанд-Баруун-Урт-Хөөт-Чойбалсан, Хөөт-Нөмрөгчиглэлийн төмөр замын шинэ шугамыг 1520 мм-ийн царигтайгаар барихаар төлөвлөөд байсан асуудал яг хэвээр орж иржээ.

Үүний улмаас Өмнөговь аймгийн Цогтцэций сумын нутагт барьж байгуулах Ухаахудаг-Гашуунсухайтын төмөр замын ажил саатаж магадгүй болсон байна. Төслийн гүйцэтгэгч "Самсунг" корпораци далан босгох зэрэг газар шорооны ажпыг хийгээд байгаа ч царигийн хэмжээг өөрчлөх шинэ тогтоолын сургаас болж саатахад хүрсэн аж.

Тус корпораци эхний төлөвлөлтөөр Ухаахудаг-Гашуунсухайтын чиглэлийн 270 км төмөр замыг уг нь өргөн царигтай байхаар шийдвэрлэн холбогдох тооцоо судалгааг хийж, хөрөнгө оруулалтын асуудлыг ч зохицуулсан байдаг аж. Гэтэл "Нарийн цариг ашигтай" гэснээс болж ажил нь өөрчлөгдөж мэдэхээр байгааг эх сурвалж хэллээ.

Уг нь дэлхий нийтээр царигийн асуудлыг аль эрт буюу 1969 онд "Царигт автоматаар шилжих систем"-ийн тусламжтайгаар шийдчихсэн байдаг гэнэ. Харамсалтай нь манай улсын эрх баригчид үүнийг төдийлэн судлалгүй, өнөөг хүртэл маргалдсаар байгаа нь улсын хэтийн бодлого байхгүйг илтгэж буй.

Тэд зөвхөн урд хөрштэй олон боомтоор төмөр замаар холбогдож байгаад их хэмжээний түүхий нүүрс тээвэрлэх тухай л бодохоос биш ард нь гарах үр дагаварыг тооцохгүй байна. Өөрөөр хэлбэл, урд хөрштэй нарийн царигтай төмөр замаар холбогдсон нөхцөлд тэр замаар цаашид юу ч орж ирж болзошгүйг хэлэх хүн олон бий.

Зарим нь бүр "Олон танк оруулж ирээд говийн бүсийг эзлэх вий дээ" хэмээн сэрэмжилж сууна. Сонсоход итгэмээргүй ч юм шиг хэр нь бас л бодох асуудал. Ер нь урд хөрш рүү нарийн царигтай төмөр замаар холбогдох нь сайн зүйл биш гэдгийг геополитикчид хэлж байгаа. Энэ талаар Олон улс судлалын хүрээлэнгийн эрдэмтэн нарийн бичгийн дарга Д.Шүрхүү ийнхүү ярьжээ.

Тэрбээр, "Алс хэтээ бодвол нарийн төмөр замыг Монголд оруулж болохгүй. Нэг л зөвшөөрвөл гинжин урвал шиг нэг мэдэхэд манай өмнөд хэсэг нарийн төмөр замаар Хятадтай уягдах болно. Үүнийг би урд хөршийн хараат болно гэх геополитикийн хардлагын үүднээс биш нөгөө бизнесменүүдийн ярьдаг үр ашиг талаас яримаар байна.

Миний төсөөлж байгаагаар нарийн төмөр зам өнөө маргаашдаа зарим нэртэй улс төрч, бизнесменүүдийн хэлээд байгаа шиг хил дээр удаан зогсох, зардал бууруулах гэх мэт давуу талтай байж болно. Хятадууд, үндэсний хөрөнгөтнүүд нүүрсээс олох ашгаа нэмэгдүүлэх үүднээс царигийн зөрүүнээс үүдэлтэй зардлыг Монголын татвар төлөгчдөд үүрүүлэх далд сонирхол байна" гэжээ.

Түүнчлэн зарим хүний үзэж буйгаар бол хойноос ирж буй өргөн царигаас Азид байгаа нарийн цариг руу шилжүүлэх ажлыг нь нутаг дэвсгэр дээрээ хийвэл бидэнд л ашигтай гэнэ. Харин эдийн засгийн хөгжлийн дэд сайд О.Чулуунбат саяхан нэг сонинд "Эдийн засгийн доройтолд орж бусдын хараат байснаас эдийн засаг сэргэж хараат байсан нь дээр" гэх ухааны ярилцлага өгсөн байсан.

Өөрөөр хэлбэл, "Чамайг өлсгөхгүй, бүх зүйлээр хангана. Харин эх орноо өгчих" гэж хэн нэгэн хэлбэл өгнө гэсэн үг шиг санагдсаныг нуух юун. Гэвч эрхэм сайд нэгийг бодож, хоёрыг тунгааж хэлсэн биз ээ. Миний бодлоор аль болох олон оронтой саадгүй худалдаа хийх нь хараат байдлаас гарах, гуравдагч орнуудтай хамтран ажиллах
хэрэгтэй юм шиг.

Гэхдээ үргэлж бид түүхий эдээ хямд үнээр урагш нь зөөх биш эцсийн, үгүй юм аа гэхэд боловсруулсан бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэж гapгax нь чухал, Учир нь уул уурхайн бүтээгдэхүүнийг "дуусашгүй" гэж эндүүрч буй нь буруу юм, Цаашид түүхий эдээ боловсруулж, үнэ цэнэ, ур ухаан, технологи шингэсэн бүтээгдэхүүн экспортлоход ч бидэнд төмөр зам зайлшгүй хэрэгтэй,

Түүхий эдийн экспортыг багасгаж, үүний оронд боловсруулсан бүтээгдэхүүнийг илүү өндөр үнээр экспортлон, нэгжид ноогдох тээврийн артгийг хэмнэх нь ч бас л анхаарал татсан асуудал гэдгийг эдийн эасагчид хэлж байна.

Тиймээс эхлээд хөндлөн чиглэлийн төмөр замыг барьж дуусгах нь чухал гзж зарим нь үзэж байгаа бөгөөд энэ нь өртөг ихтэй хэцүү байж болох ч, Сайншандын аж үйлдвэрийн парк, боловсруулах үйлдвэрийн хөрөнгө оруулалтын төлөвлөгөөтэй уялдуулан зарим хэсгийг эхэлж барих нь зөв гэнэ,

Харин найман боомтоор урд хөрштэй төмөр замаар холбогдчихвол бидний үр хүүхэд хүртэх байгалийн баялаг үлдэхгүй нь тодорхой, Үнэ багатай, өр зээлэнд, ажлын хөлсөнд, танил талдаа зөөсний эцэст бид байгалийн баялаггүй болж, эдийн засгийн доройтолтой хэвээр л үлдэнэ.

Тэгэхээр болж өгвөл гуравдагч зах зээл рүү гарах гарцыг нээх нь стратегийн ач холбогдолтой шийдэл аж. Эдийн засаг маань уул уурхайгаас хэт хамаарч байгаа өнөөгийн нөхцөлд зөвхөн зайлшгүй шаардлагатай, магадгүй нэгээс хоёр төмөр замын гарцаар л урд хөрштэй холбож болох юм.

Тодруулбал, Замын-Үүд, Гашуунсухайтын гэсэн төмөр замын хоёр гарц байхад л хангалттай гэдгийг судлаачид хэлж байна.

М.Наранболд

Эх сурвалж:

Урд хөрш рүү нарийн царигаар нүүрс тээвэрлэвэл хариуд нь юу байх бол...
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой


URL


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Ord.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 7711-0505 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдлүүд:

Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
АНУ, Украин ашигт малтмалын гэрээ байгуулжээ

  КИЕВ/ВАШИНГТОН, 2025 оны тавдугаар сарын 1 /CNN/. АНУ, ...

Өчигдөр, 16:55
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Эгийн голын УЦС-ын төслийн талбайд ажиллаж байна

  Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Булган аймгийн Хутаг-Өндөр сумын Хантай ...

Өчигдөр, 14:52
Газрын ховор элементийн экспортоор Австрали улс Хятадыг орлож чадах уу?

 БЭЭЖИН, 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 28 /BBC/. Австралид ...

2025 оны 04 сарын 29, 11 цаг 22 минут
2025 оны 04 сарын 29, 11 цаг 12 минут
2025 оны 04 сарын 28, 09 цаг 56 минут
Орд эзэмшигч үндэсний томоохон компаниуд ЗГ-тай ХЭЛЭЛЦЭЭГЭЭ ЭХЛҮҮЛЛЭЭ

 Монгол Улсын хэмжээнд стратегийн 16 ордын ес нь хувийн мэдэлд байгаа ...

2025 оны 04 сарын 28, 09 цаг 34 минут
Л.Оюун-Эрдэнийн хэлсэн үгийн “орчуулга” ба ордын “эзэд”-ийн хариу улс төр

  Өнгөрсөн оны сүүлчээс эхэлсэн улс төрийн халуурлын бэтэг хагарах ...

2025 оны 04 сарын 28, 09 цаг 17 минут
2025 оны 04 сарын 26, 13 цаг 27 минут
Багахангай-Хөшигийн хөндий чиглэлийн салбар төмөр замын бүтээн байгуулалт эхэллээ

Багахангай-Хөшигийн хөндий чиглэлийн салбар төмөр замын бүтээн байгуулалт ...

2025 оны 04 сарын 25, 13 цаг 24 минут
“...Газрын тосоо хайя” гэж ганц ч гишүүн ярихгүй байна

 Оросоос онгоцны түлш авах, Евразийн эдийн засгийн холбоотой ...

2025 оны 04 сарын 25, 11 цаг 35 минут
2025 оны 04 сарын 24, 16 цаг 24 минут
Чех 60 жилийн дараа ОХУ-ын газрын тосны хамаарлаас гарчээ

 Чех 60 жилийн турш ОХУ-аас газрын тос импортолжээ. Тус улс  ...

2025 оны 04 сарын 24, 10 цаг 29 минут
Ганцмод-Гашуунсухайтын төмөр замын бүтээн байгуулалт ирэх сарын 14-нд эхэлнэ

  Засгийн газрын ээлжит хуралдаан 2025 оны дөрөвдүгээр ...

2025 оны 04 сарын 24, 08 цаг 58 минут
Или орчин үеийн ухаалаг эруул мэндийн төв

“Хятадын онцлогт орчин үеийн шинэчлэлтэй танилцъя” Монгол ...

2025 оны 04 сарын 23, 17 цаг 19 минут
Хятад Монголын залуучуудын уулзалт болов

4-р сарын 20-ны өдөр “Хятадын онцлогт орчин үеийн шинэчлэлтэй ...

2025 оны 04 сарын 23, 17 цаг 16 минут
Төгрөг нуурын ордын “шинэ” шуугианы хуучраагүй “хуучин” баримтууд

  УИХ-аас 2007 оны хоёрдугаар сарын 6-ны өдөр “Тодорхой ордыг ...

2025 оны 04 сарын 23, 11 цаг 43 минут
Трамп яагаад Украины ашигт малтмалыг сонирхох болов

 АНУ болон Украины талууд ашигт малтмалын гэрээ хийх шийдвэр энэ оны ...

2025 оны 04 сарын 22, 15 цаг 41 минут
Алтны үнэ 3400 ам.доллароос давжээ

 ИСТАНБУЛ, 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 22 /Anadolu/. Дэлхийн ...

2025 оны 04 сарын 22, 15 цаг 39 минут
Оюу толгойн зэсийн нөөцийн 24, алтны 42, мөнгөний 29 хувийг “Онтрэ” ХХК эзэмшдэг

  Улсын Их Хурлын Аж үйлдвэржилтийн бодлогын байнгын хорооны ...

2025 оны 04 сарын 22, 09 цаг 40 минут
Ө.Шижир: Баялгийн хуулийг хэрэгжүүлэхдээ 55 ордыг багцаар нь авч үзэх ёстой

  УИХ-ын гишүүн Ө.Шижиртэй цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа. ...

2025 оны 04 сарын 21, 09 цаг 37 минут
УИХ-ын гишүүн асан Г.Амартүвшинг "Эрчист Монгол" ТӨХХК-ийн Гүйцэтгэх захирлаар томилжээ

  Засгийн газрын тогтоолоор байгуулагдсан "Эрчист Монгол" ТӨХХК-ийн ...

2025 оны 04 сарын 20, 15 цаг 12 минут
"Төгрөг нуур"-ын ордыг буцааж авах шаардлага хүргүүллээ

  Засгийн газрын хэрэг эрхлэх газрын дарга Н.Учрал "Ерөнхийлөгч асан ...

2025 оны 04 сарын 20, 12 цаг 37 минут
Урантай зэрэгцэн оршихоос аргагүй орчин үеийн амьдрал

 Өнөөдөр уранаас айх цаг биш гэдгийг нийтлэлийн эхэнд шулуухан ...

2025 оны 04 сарын 18, 20 цаг 21 минут
2025 оны 04 сарын 18, 18 цаг 15 минут
Л.Оюун-Эрдэнэ Хангайн бүсийн хоршоологчдын үзэсгэлэнтэй танилцлаа

  Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Хангайн бүсийн зөвлөлийн ...

2025 оны 04 сарын 18, 12 цаг 06 минут
Элчин сайд Ричард Буанган АНУ-ын шинэ Засаг захиргааны баримтлах бодлогыг танилцуулжээ

  Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Америкийн Нэгдсэн Улсаас ...

2025 оны 04 сарын 17, 15 цаг 40 минут
2025 оны 04 сарын 17, 09 цаг 31 минут
Гадаадад алдаршиж буй Хятадын бие даасан брэндүүд

Хятад брэндийн автомашин, гар утас, үйлдлийн камер зэрэг нь гадаад ...

2025 оны 04 сарын 16, 22 цаг 09 минут
2025 оны 04 сарын 16, 22 цаг 07 минут
Үржил шимтэй хөрсөнд үндэс хатгаж, эрэлт хэрэгцээг нэмэгдүүлэх шинэ замыг нээнэ

Аж ахуйн нэгжүүд маань шинжлэх ухаан, технологийн шинэчлэлийн гол цогц ...

2025 оны 04 сарын 16, 22 цаг 04 минут
Оюун ухаан хүч чадлаа нягтруулж шинэ амжилт гаргая

2025 оны Хятадын хоёр чуулган хөтөлбөрийн дагуу хэлэлцэх ...

2025 оны 04 сарын 16, 22 цаг 01 минут
Үүлэн нутаг Юньнань руу аялаарай

Сүүлийн өдрүүдэд, Хятад улсын дарга Ши Жиньпин  Юньнань мужид ...

2025 оны 04 сарын 16, 21 цаг 58 минут
Гадаад худалдаа, гадаадын хөрөнгө оруулалтыг дэмжиж, өндөр түвшний нээлттэй байдлыг ахиулна

Энэ оны Засгийн газрын ажлын тайланд эдийн засгийн өндөр түвшний ...

2025 оны 04 сарын 16, 21 цаг 56 минут
Шиньжяны төмөр замын хос боомтоор Хятад-Европ чиглэлийн галт тэрэг нийт 90 мянга гаруй удаа аялжээ

Автомашины сэлбэг хэрэгсэл, өдөр тутмын хэрэглээ, химийн бүтээгдэхүүн ...

2025 оны 04 сарын 16, 21 цаг 46 минут
Хятад улсад сурч байгаа гадаад оюутнууд Энхбайд мод тарилаа

ӨМӨЗО-ны Ардын  Засгийн Газрын Хэвлэл мэдээллийн алба, ӨМӨЗО-ны ...

2025 оны 04 сарын 16, 20 цаг 32 минут
Хятад улс бол үйлдвэрлэлийн төв төдийгүй инновацын хөдөлгөгч хүчин юм

Өнөөдрийн Хятад улс бол үйлдвэрлэлийн төв төдийгүй дэлхийн инновацын чухал ...

2025 оны 04 сарын 16, 20 цаг 30 минут
Бээжин-Төв Азийн галт тэрэг тогтмол явж эхэлдэг

Машин, тоног төхөөрөмж, эм тариа, унадаг дугуйн эд анги зэрэг бараа ачсан ...

2025 оны 04 сарын 16, 20 цаг 27 минут
”Бүс ба Зам”-ыг хамтран байгуулах тухай хамтарсан ярилцлага хийлээ

Саяхан Камбожид "Бүс ба Зам"-ыг хамтран байгуулах талаар "Ардын өдрийн ...

2025 оны 04 сарын 16, 20 цаг 23 минут
2025 оны 04 сарын 16, 20 цаг 13 минут
Саудын Арабд газрын тос, байгалийн хийн шинэ ордуудыг нээжээ

  Саудын Арабын зүүн муж болон Руб эль Хали цөлд газрын тос, ...

2025 оны 04 сарын 15, 15 цаг 40 минут
Алтны ханш сүүлийн 18 сарын дээд дүнгээр эрчимжлээ

 Алтны спот ханш 4.9 хувиар эрчимжиж, 2020 оны гуравдугаар сараас ...

2025 оны 04 сарын 15, 11 цаг 41 минут
Хятадад тогтоосон тарифын нэмэгдэл манай нүүрсний орлого буурахад нөлөөлсөн гэв

 Оны эхний гурван сарын байдлаар манай улсын эдийн засагт нүүрснээс ...

2025 оны 04 сарын 15, 10 цаг 31 минут
2025 оны 04 сарын 15, 09 цаг 55 минут
Засгийн газар өнгөрсөн 7 хоногт

  - Экспортын хэмжээ өнгөрсөн 7 хоногоос нэмэгдэж 237 сая ам.долларт ...

2025 оны 04 сарын 14, 14 цаг 15 минут
Алтны үнэ 3200 ам.доллароос давжээ

 ЛОНДОН, 2025 оны дөрөвдүгээр сарын ...

2025 оны 04 сарын 11, 15 цаг 37 минут
Б.Пүрэвдорж: Тавантолгой төмөр зам ТӨХК 4-хөн км газарт 1 сая төгрөгөөр тээвэр хийж байна

  УИХ-ын гишүүн Б.Пүрэвдорж Тавантолгой төмөр зам ТӨХК-ийн үйл ...

2025 оны 04 сарын 11, 14 цаг 34 минут
Brent газрын тосны үнэ 59 ам.доллараас доош уналаа

 Лондоны түүхий эдийн бирж дээр Brent газрын тосны үнэ 2021 оны ...

2025 оны 04 сарын 11, 09 цаг 32 минут
Ховор очир эрдэнийг танилцууллаа

  Зуу гаруй каратын очир эрдэнийг Орост анх удаагаа ...

2025 оны 04 сарын 10, 15 цаг 35 минут
2025 оны 04 сарын 10, 12 цаг 50 минут
Хятадын бараанаас 104 хувийн татвар авч эхэлжээ

  ВАШИНГТОН, 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 9 /TASS/. АНУ-ын Засгийн ...

2025 оны 04 сарын 10, 12 цаг 49 минут
http://www.ord.mn

Санал асуулга

Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?

Зөв
Буруу
Мэдэхгүй

 
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
BHP Billiton
Ivanhoe Mines
90.53
23.3
1.44
0.00
Австралийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
General Mining Corp
Aspire Mining Limited
0.145
0.52
0.00
-0.02
Лондонгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Petro Matd Limited
polo Resources Limited
123.5
5.4
0.00
0.02
Хонконгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Mongolian Mining Corporation
Mongolia Energy
9.59
1.14
0.00
-0.06
Торонтогийн хөрөнгийн бирж
 
Шинэ бүтээл

“Этик” продакшны залуус "улсын нууц"-ыг сөхлөө
Металлын ханшийн мэдээ
Нүүрсний ханшийн мэдээ
Уул уурхайн ТОП 25 компани