Ord.mn | Mongolian Mining
| English |  Mobile |  Rss

Төмөр зам тойрсон ээдрээ Монголоор дуусахгүй

Өргөн цариг уу эсвэл нарийн цариг уу? гэж нэг хэсэг маргаан болсоныг та санаж байгаа байх. Эцэст нь, улс орны эв нэгдэл хөгжлийн хэтийн төлвөө бодъё гээд нарийнаар тогтсон. Ямар царигтай зам хааш нь татах нь улс орны тусгаар тогтнол, газар нутгийн бүрэн бүтэн байдалтай огт хамаагүй гэцгээсэн. Гэвч энэ мэт төмөр зам тойрсон асуудал зөвхөн манайхаар дуусаагүй гэдгийг Дундад Азийн орнуудын өмнө тулгараад төмөр тойрсон ээдрээ харуулж байна. Их гүрнүүдийг стратегийн чухал түүхий эд, баялагт хүрэх замд байрладаг транзит орон болж байгаагийн хувьд өнөөдөр Киргиз улс төмөр зам, тусгаар тогтнол ба газар нутгийн бүрэн бүтэн байдлын асуудалтай хамгийн ихээр тулгарч байгаа аж.

Энэ асуудлыг шийдэх арга зам, тулгарч байгаа бэрхшээл ба эрсдэл, хэтийн төлөвийн талаар Киргизийн Үйлдвэрлэл хөгжүүлэх, экспортыг дэмжих, дэд бүтцийг хөгжүүлэх бодлого ба логистикийн асуудал хариуцсан үйлдвэр худалдааны тэнхимийн тэргүүлэгч Кубат Рахимов "РЕГНУМ” сайтар ярилцлага өгсөнийг хүргэе. Төмөр зам цариг гэлтгүй, төмөр зам нь өөрөө ямар их асуудал болж хувирдаг талаар дэлгэрэнгүй ярилцсан байна. Уншаад үзэхэд ер илүүдэхгүй гэж санагдлаа.

Кубат Рахимов Дундад Азийн төмөр замуудын тухай:

Хятад глобал давшилт эхлүүлээд байна

-Киргизийн логистикийн төслүүд одоо ямаршуу байдал байна вэ?
-Харасмалтай нь, хөгжлийн нэгдсэн төсөл байхгүй байна. "2017 он хүртэлх тогтвортой хөгжлийн үндэсний стратеги”-д тээврийн төслүүдийг "Простоквашино тосгоноос бичсэн захидал” аятай тун ойлгомжгүй тусгасан. Тосгоноос бичсэн захидлыг жаал хүү бичиж эхлээд, дараа нь муур нь үргэлжлүүлээд, нохой төгсгөдөг шүү дээ. /Жаал хүү, нохой, муур, шууданч Печкины адал явдлыг харуулсан хүүхэлдэйн киноны баатрууд/ Уг нь бол улсыг хөгжүүлэх төлөв нь бүс нутгийг цогцоор нь хөгжүүлэх янз бүрийн хувилбарыг агуулж байх ёстой. Бүр тодруулбал стратегийн төлөвүүд.
Зөвлөлтийн үед Киргиз ССР-ийн төмөр зам нэг том сүлжээний хэсэг байсан. Киргиз ССР-ийн өмнөд нутагт байрладаг төмөр замын өртөөнүүд Дундад Азийн төмөр замд хамаардаг, энэ төмөр замын төв нь Ташкентэд байв.
Харин Киргизийн хойд нутгийн төмөр замын бүх бүтэц Алма-Атын төмөр замд хамаардаг. Энэ хоёр нийлээд ардын аж ахуйн нэгдмэл цогцолборыг бий болгодог байлаа.

ЗХУ нь Европоос төдийгүй бусад Азиас өөрийгөө тусгаарладаг, хамгаалдаг байсан тул Киргиз, Тажикистан нь Хятад руу гарцгүй байв. Ийм гарц бий болгох талаар Зөвлөлтийг задарсны дараа л бодож эхэлсэн.
Зөвлөлт задарсны дараах үе нь улс орнууд нэг нэгнээсээ тусгаарлах гэсэн оролдлого хийж байснаараа онцлог. Казахстан нь Оросын нутгийг транзит болгон ашиглахгүйн тулд тойрч гарах төмөр зам барьж байв. Узбекистан нь Казахстан ба Туркмений нутгийг транзит болгон ашиглахгүй гэсэндээ өөрийнй гэсэн зам тавьсан гэх мэт. Үнэн хэрэг дээрээ Зөвлөлт задарсны дараа үүссэн улсууд нь хөрш зэргэлдээ орнууддаа итгэхгүй байсан болохоор л олон тэрбум ам.долларыг төмөр зам барихад зарцуулж байсан юм. Иймд тусгаар улс болсноос хойш ямар нэгэн глобал юм байгуулсан, бүтээсэн гэж ярих нь тэнэг хэрэг.

Зөвлөлтөөс уламжлагдан ирсэн 20 мянга гаруй км урт, бэлэн ажиллаж байсан дэд бүтцийг ашиглахгүй байна гэдэг ямар ч утгагүй тэнэг зүйл.
Энэ бүхний үр дүнд Төв Азийн хил залгаа улсуудтайгаа тээвэрлэлтийн хөнгөлттэй нөхцөл бүрдүүлэхийн оронд тойрсон зам барих гэсэн бизнесийн хувьд хамгийн харалган шийдвэр гаргасан. Ийм шийдвэр гаргах нь дэд бүтцийн лобби, олон улсын санхүүгийн байгууллагуудад ашигтай байлаа. Үр дүнд Киргизээс бусад Төв Азийн орнууд тойрсон төмөр зам барихын тулд олон улсын санхүүгийн байгууллагуудад өр тавьсан. Гэхдээ эдгээр зам нь одоо нэгэнт бүрэлдсэн логистик сүлжээнд хэрэгтэй ч гэдээ бүгд бүс нутгийн шинжтэй гэсэн том асуудалтай.

-"Торгоны их зам” нэртэй асар том төслийн нэг хэсэг болсон Хятад-Киргиз-Узбекистан гэсэн төмөр зам байгуулахыг Бишкек зөвшөөрөх үү?
-Хятадын санал болгосон энэ төслийг эдийн засгийн бүслүүр гэж хэлэхэд бэрх. Үнэн хэрэг дээрээ энэ бол бүгдийг хамарч, бүх талаас хийж байгаа давшилт ба энэ давшилтад үйлчлэх дэд бүтцийн дагуул үйлчилгээ.
Олон улсын санхүүгийн байгууллагуудаас гадна хөрөнгө оруулалтын төлөвлөлтийн цар хүрээнд санаа зоволгүйгээр дэд бүтцэд хөрөнгө мөнгө гаргаж чаддаг цорын ганц улс нь Хятад.

"Транссибийн өрсөлдөгч бий болгох” шаардлага энэ тэр гэсэн үгээр халхавч хийж байгаа ч энэ төмөр зам нь Хятадад тээвэрлэлтийн өөр хувилбар бий болгох, Дундад Азийн зах зээлд шууд гарцтай болоход л шаардлагатай байгаа юм.

Энэ төсөл нь Киргизийн хувьд хоёр эрсдэл дагуулж байгаа. Үүнд:
-Бүс нутагт Узбекистаны тэргүүлэх байдал нэмэгдэх. Учир нь, энэ төмөр замыг нээвэл цорын ганц транзит улс нь Киргиз болж хувирна. Өнгөц харахад ийм байдал Киргизд ашигтай мэт. Гэтэл сул дорой байдал, газар нутгаа удирдах чадваргүй байдлаас нь хоёр дахь эрсдэл үүдэн гарч байгаа юм.
-Улс орны газар нутгийн бүрэн бүтэн байдал алдагдах. Одоогийн байдлаар төрийн эрх мэдлийг хувиарлахад нэлээд хавчигдаж шахагдсан Өмнөд нутгийн элитийн зарим төлөөлөгчид тусгаар тогтнохыг хүсэхгүй гэсэн баталгаа алга. Цуврал усан цахилгаан станц гэсэн том давуу тал, шахалт үзүүлээх хөшүүрэгтэй тэд төмөр замын тусламжтайгаар Узбекистан руу гарцтай болвол бүс нутгийн тэнцвэрийг өөрт ашигтайгаар эргүүлж чадна. /Киргизийг тусгаар улс болсон цагаас хойш Төрийн өндөрлөгт өмнөд ба хойд нутгаас гаралтай хүмүүсийн тэнцвэрийн асуудал ямагт чухал байсаар ирсэн. Иймд Ерөнхийлөгч хойд нутгийнх бол Ерөнхий сайд өмнөд нутгийнх г.м.-тайлбарыг "РЕГНУМ”/

-Тэгвэл Бишкекийн тавьсан ямар нөхцлийг хангавал энэ төмөр замыг хэрэгжүүлэх боломжтой вэ?
-Улс орны эдийн засгийн аюулгүй байдал нэн тэргүүнд тавигдах ёстой. Ингэхлээр юуны өмнө дотоодын логистикийн сүлжээг хөгжүүлэх ёстой. Эс бөгөөс газар нутаг дотроо бутарч магадгүй.
Иймд тавигдах нөхцлийг хоёр бүлэг болгон хувааж болно. Үүнд:
1.Геополитикийн. Нэгдүгээрт, цэргийн техник, амьд хүч, давхар байлдааны зориулалтаар ашиглаж болох техникийн транзитийг хориглох. Батлан хамгаалах үйлдвэрлэлд ашиглах боломжтой үйлдвэрийн тоног төхөөрөмж транзитаар тээвэрлэхийг хориглох. Хоёрдугаарт, хилийн хэлэлцээр дуусаагүй, газар нутгийн маргааныг бүрэн шийдээгүй байгаа улсын чигт төмөр зам тавигдах ёсгүй. Энэ асуудал Узбекистан, Тажикистанд хамааралтай.

2.Эдийн засгийнх. Нэгдүгээрт, төрийн өрийг нэмэгдүүлэх байдлаар энэ төмөр замыг барих ёсгүй. Энэ төсөл нь манайд /Киргиз/ гэхээс илүүтэйгээр Хятад Узбекистан хоёрт хэрэгтэй тул энэ хоёр шууд хөрөнгө оруулалт хийх эсвэл төр ба хувийн хэвшил хамтарсан түншлэлийн зарчмаар барих хөрөнгө мөнгийг нь гаргаг. Хоёрдугаарт, "Өмнөд ба Хойд” чиглэлийн төмөр замын барихад нэн тэргүүнд анхаарна. Эхлээд Киргизийн бүх бүс нутгуудыг холбоод зөвхөн дараа нь транзитийн боломжийг авч үзнэ. Зөвхөн ийм дарааллаар.

-Хятад ийм нөхцлийг зөвшөөрөх үү?
-Ойрын хугацааны, дунд хугацааны төлөвт ийм нөхцөл БНХАУ ашиг сонирхолд нийцэхгүй. Харин урт хугацааны ирээдүйд бол нийцэж таарах байх.

-Энэ төслийг хэрэгжүүлж эхлэвэл Киргиз нь Хятадыг эдийн засгийнхаа гол түншээр сонгож авлаа гэсэн үг болох уу? Ийм байдалд Орос ямар хариу өгөх бол?
-Орост одоо олон зүйлийг үндсээр өөрчилсөн хөдөлгөөн болж байна. Оросын төрийн сүлд нь хоёр толгойт бүргэд байдаг атал саяхныг хүртэл европ руу харсан бүргэд нь ази руу харсан ихэрийгээ чадсаар ирсэн. Алс Дорнод, Сибирийг хөгжүүлэхэд чигэлсэн хөтөлбөр болгон хааш яаж, алдаа мадаг ихтэй байлаа. Харин одоо энэ байдал өөрчлөгдсөн. Орос экспортын урсгалаа Хятадын зүг эргүүлж байна.
Өрнөдийн авсан хориг арга хэмжээний үр дагаварыг хараахан бүрэн утгаар нь мэдэрч амжааагүй байгаа Оросоос өдгөө Хятад нь бүх талаараа хүчирхэг байна. Иймд "Торгоны их зам” төсөлд Киргиз оролцохыг Орос зөвшөөрсөн үгүйгээс үл хамаараад ашиг сонирхлын зөрчилдөөн гарах нь зайлшгүй. Учир нь, Дундад Азийг Орос өөрийн геополитикийн ашиг сонирхлын бүс гэж хараад сурчихсан.
"Торгоны их зам”-ыг Хятад зайлшгүй хэрэгжүүлнэ гэдгийг Орос сайн ойлгож байгаа тул энэ төсөлд ямар байдлаар нэгдэх тухай асуудлыг одооноос шийдэх шаардлагатай болж байна. Ингэхгүй л бол Хятад их чадварлагаар бөгөөд эелдгээр Оросыг замаасаа зайлуулна.

-Хэрэв Бишкек төсөлд оролцохыг зөвшөөрөл Хятадын нөлөөнд бүрэн орох аюул хэр бодит болж ирэх вэ?
-Баримтыг харахад л болно. Киргизийн төрийн өр асар их, бүгдийг нь дэд бүтэц байгуулах төсөл хэрэгжүүлэхдээ бий болгосон. Киргизийн эдийн засгийн тусгаар тогтнолын хувьд энэ бол том асуудал юм шүү. Төр нь их хэмжээний өр тавьсан бол түүнээ төлөх үгүй бол оронд нь ямар нэг зүйл өгөх ёстой. Иймд бид үнэн хэрэг дээрээ Хятадын эрхэнд орчихсон. Киргизийн орд газрын тэн хагаасаас илүү нь Хятадын мэдэлд байна. Хятад ба Киргиз хоорондын барааны эргэлтийн 96,5 хувийг Хятадаас хийж байгаа бэлэн бүтээгдэхүүний экспорт эзэлж байгаа бол ердөө 3,5 хувийг өнгөт болон үнэт металл, арьс шир, мод, шатах тослох материал гэсэн Хятадын түүхий эдийн импорт эзэлж байна.
Яаж ч бодсон энэ бол эрх тэгш бус байдал.
Харамсалтай нь, Киргиз өмнө нь тулгараад байгаа олон асуудлын ядаж талыг нь ч шийдчихэж чадахгүй байгаа сул дорой улс. Киргизийг Гаалийн холбоо, Евразийн эдийн засгийн холбоо зэрэгт гишүүн байлаа гээд Москва ч тэр Астана ч тэр манай улсын тусгаар тогтнох хугацаандаа хуримтлуулсан өрийг бидний өмнөөс төлөхгүй.

-БНХАУ нь Киргизийг тойрулаад зам тавьж чадах уу?
-Ийм зам байгуулагдчихсан. Казахстанаар явж байгаа. Киргизийг оролцуулсан төслийн ТЭЗҮ-ийг боловсруулах ажлаас мөнгө олохын тулд 16 жилийн турш хэлэлцсээр л байна. Хятад-Киргиз-Узбекистан төмөр замын төслийг бий болсон цагаас хойш нийт 16 ширхэг ТЭЗҮ-г бэлдсэн. Тухай бүр ТЭЗҮ-г гаргахад санхүүжилт хийгдсэн байдаг.
Еврейчүүдийн тухай нэг онигоон дээр гардаг шиг л юм болж байна. Онигоон дээр өмгөөлөгчийн компаний эзэн тэтгэвэрт гараад бүх ажлаа хүүдээ шилжүүлсэн тухай гардаг. Гэтэл нэг өдөр хүү нь "Аав аа, би таны 30 жилийн турш ялж, шийдэж чадахгүй байсан хэрэг дээр ялчихлаа” гэж хашхирсаар ороод ирж. Гэтэл аав нь үсээ зулгаан уурлаад "Би усан тэнэг хүү өсгөжээ. Наад хэрэг чинь л манай гэр бүлийг 30 жилийн турш тэжээж байсан юм шүү” дээ гэсэн гэдэг.
Нөхцөл байдал яг адил. Өөрөөр хэлбэл Төмөр замыг хэн ч барих гэж хичээгээгүй. Шинэ сайд гарч ирээд л төслийн нэг хувилбарыг санал болгоно. ТЭЗҮ-ийг өөрчлөн гаргана. Үүнд зориулагдсан тусламжаас л орлого олох гэж тэр шүү дээ. Ердөө л энэ.

-Киргизид тохиросон өөр төслүүд бий юу?
-Манай улсад хоёр стратеги байна. Үүнд:
1.Орд газар ба эдийн засгийн том төвүүдийг холбосон богино зам барих. Асар том зүйлийн араас хөөцөлдөх шаардлагагүй. 50-100 км үргэлжилсэн бодит шаардлагатай тодорхой төмөр замд анхаарал тавих хэрэгтэй. Киргиз тусгаар улс болсон цагаасаа хойш Узбекистан шиг, эсвэл бүр тийм ч баян биш Тажикистан шиг жил болгон 30 км урттай төмөр зам бариад явсан бол өнөөдөр хэдийн 600 км урт зам бэлэн болчихсон байх байлаа.

2.Дотоодын харилцаа холбоог хөгжүүлсэн шинж чанартай цогц төмөр замын сүлжээг буюу "Умард-Өмнөд” чиглэлийн төмөр замыг бий болгох. Үйлдвэрлэлийн хүч ба стратегийн төлөвлөгөөг тооцон үзэх юм болж манай улсын орд газруудын газар зүйн байрлалыг голоо болгох шаардлагатай. Киргизийн орд газруудын бараг 80 хувь нь Таласс, Жалал-Абад, Ош, Баткен мужуудын зааг дээр байрласан байгаа.
Ийм учраас энэ бүс нутагт төмөр зах зайлшгүй шаардлагатай, тэр тусам Киргиз Гаалийн холбоо, Евразийн эдийн засгийн төсөлд орох гэж байгаагаа тооцож үзвэл бүр ч барих хэрэгтэй. Одоо Чуйн хөндийгөөр явж байгаа сүлжээ нь Казахстаны нутгаар чөлөөтэй дамжин Тараз хотоор Таласс мужийн нутаг руу орж Токтогул руу гарч ирдэг. Дараа Жалал-Абад, дараа нь Ош руу уруудаад, Кызыл-Киюгаар Баткен ордог. Хэрэв Баткенээс замыг эргүүлж Тажикистаны төмөр замтай холбвол бид Тажикистаныг тэдний  эсрэг Узбекистанаас аваад байгаа тээврийн бүслэлтээс нь гарахад туслана.

Гэхдээ энэ төсөл нь Киргиз улс Гаалийн холбоонд элсэж, Узбекистан хөршүүдээ бүслэн боох бодлогоо үргэлжлүүлсэн хэвээр нөхцөлд л хэрэгжих боломжтой. Хэрэв энэ хоёр нөхцлийг ядаж нэг нь үгүй болвол төсөл транзит зам гэдгээрээ ашиггүй болж хувирна. Гэхдээ л төмөр замын богино урттай холбоосуудын хувилбар зайлшгүй шаардлагатай хэвээр.
Төмөр замын энэ хувилбарт сул талууд бий л дээ. Өртөг ихтэй, урт хугацааны хөрөнгө оруулалт шаардсан төсөл. Гэвч Киргиз улс уул уурхай-эрчим хүч-төмөрлөгийн кластеруудаа хөгжүүлэхийг хүсч л байгаа бол ийм төсөл нь объектив зайлшгүй шаардлагатай байдал.

-Хэрэв Хятад-Киргиз-Узбекистан төсөл эсвэл түүнээс гадна өөр нэг хувилбарыг хэрэгжүүлж эхлэвэл Киргиз транизт улс гэдгээс ашиг олж чадах уу?
-Би наад боломжид чинь пессимист байдлаас ханддаг. Хятад өөр аль нэг улсад транзит хийж мөнгө олох боломж олгоно гэдэгт найдах нь тэнэг хэрэг. Казахстан-Киргиз-Тажикистан гэсэн төмөр замыг транзит тээвэр хийж ашигтай ажиллана гэж тооцох нь сонин. Яах вэ Казахстаны тал хээр нутагт ийм боломж байж болох ч Киргизийн газрын онцлогоос болоод төмөр зам барих өртөг нь эрс нэмэгддэг.
Киргиз транзит улс гэдгээрээ ашиг олох боломжтой гэж орилдог улс төрчдөд хандаж хэлэхэд дэлхийн бөмбөрцөгийг илүү сайн судлаад, өөрийн цар хүрээ, боломжоо бодитоор үнэлж бай.

-Төмөр зам барих төсөлд Узбекистан оролцох бол уу?
-Яг одоогоор Узбекистан нь Камчикийн давааг нүхлэн тоннель гаргаж байгаа бөгөөд 2016 оноос "Ангрен-Пап” шугам ажиллаад эхэлнэ /Энэ төмөр зам нь Камчик даваагаар нэвт гарж Ферганы хөндийг Узбекистаны бусад хэсэгтэй холбож өгнө-тайлбарыг "РЕГНУМ”/
Тэр өдрөөс эхлэн Узбекистаны төмөр зам нь нэгдмэл сүлжээ болж хувирах юм. Энэ байгуулалтад зориулаад Хятад 455 сая ам.долларын зээл гаргаад өгчихсөн байгаа.

Энэ бүхэнд давхар санаа агуулагдаж байгаа юм. Узбекистан нь хөрш Тажикистантайгаа харилцаагаа хэвийн болгоход анхаарахын оронд логистик бүслэлтэд оруулан мужруулах нь дээр гэж үзэж байгаа хэрэг юм шүү дээ. Ингэснээр 2016 оноос хойш Тажикистаны Согд мужаар явж байгаа Узбекистаны Ферган муж ба бусад нутгийг холбосон 106 км транзит төмөр юу ч биш болж хувирах тул замаа татан буулгасан ч болно.
Иймд Дундад Азийн төмөр зам гэдэг нь тухайн нэг улс болгоны геополитикийн аль нэг туйл руу чигэлснээс үүдэлтэй тусгал гэдгийг маш сайн ухамсарлан ойлгож байх ёстой. Улмаар, хөрөнгө оруулалт хийгдэх боломж байлаа ч гэсэн аль нэг төслийг хэрэгжүүлэхээр муйхарлан зүтгэж болохгүй.

Эх сурвалж: www.assa.mn
Төмөр зам тойрсон ээдрээ Монголоор дуусахгүй
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой


URL


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Ord.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 7711-0505 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдлүүд:

Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
Ройтерс: Энэтхэг улс Монголоос коксжих нүүрс импортлох боломжийг эрэлхийлсэн хэвээр

  Энэтхэг улс ган үйлдвэрлэлд зайлшгүй шаардлагатай түүхий эд болох ...

Өнөөдөр, 16:51
2025 оны ”Өвөр Монголыг ойлгох нь” оны уулзалт Хөххотод боллоо

2025 оны "Өвөр Монголыг ойлгох нь" оны уулзалт 11-р сарын 29-ний өдөр ...

Өнөөдөр, 16:06
Хууль бус ашигт малтмал олборлолтыг таслан зогсоож, зөрчлийг арилгуулахаар ажиллаж байна

  БОУАӨЯ-ны Байгаль орчны улсын хяналтын газраас 2025 оны 9 дүгээр ...

Өнөөдөр, 15:39
Өвөр Монголд суралцаж буй гадаад оюутнуудын Хятад хэлний авьяас чадварын тэмцээн болов

Өвөр Монголд суралцаж буй гадаад оюутнуудын соёлын амьдралыг ...

Өнөөдөр, 15:03
Алтны үнэ дөрвөн сар дараалан өсөж байна

  ВАШИНГТОН, 2025 оны арванхоёрдугаар сарын 2 ...

2025 оны 12 сарын 02, 17 цаг 03 минут
"Эрдэнэс тавантолгой" ХК өнгөрсөн сард 2.4 тонн нүүрс борлуулж, түүхэн дээд амжилтаа тогтоожээ

  "Эрдэнэс тавантолгой" ХК өнгөрсөн сард 2.4 тонн нүүрс борлуулж, 3.4 ...

2025 оны 12 сарын 02, 15 цаг 26 минут
Украин газрын тосны терминалд цохилт өгч байгааг Казахстан эсэргүүцэв

  Казахстан улс ням гарагт /2025.11.30/ мэдэгдэл гаргахдаа Хар тэнгис ...

2025 оны 12 сарын 01, 14 цаг 07 минут
Хамтарсан төслүүдэд олон улсын санхүүжилт татахаар тохиролцов

  Байгаль орчин, уур амьсгалын өөрчлөлтийн сайд байд Б.Батбаатар Бүгд ...

2025 оны 11 сарын 20, 18 цаг 24 минут
2025 оны 11 сарын 20, 18 цаг 19 минут
“Шинэ хөдөө” Хятад, Монголын сэтгүүлчдийн хамтарсан сурвалжилгын аян тун удахгүй

Өвөр Монголын Өдрийн Сонины хорооноос зохион байгуулж буй “Шинэ ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 58 минут
Хятад, Монголын хөдөө аж ахуйн бүтээгдэхүүний ногоон гарцыг идэвхтэй ашиглаж байна

Хөх хотын гаалийн мэдээлснээр, сүүлийн үеийн байдлаар Хятад, Монголын ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 56 минут
Хотын өвөрмөц түүхэн нөхцөл байдлыг хамгаалах—— Хуучин зээл гудамж шинэ эрч хүчтэй болж чадна

Түүх соёл бол хотын амин сүнс. Саяхан болсон хот суурингийн ажлын бага ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 53 минут
Дэлхийтэй харилцаж, улам сайн сайхан ирээдүйг бий болгоё

Монгол-Хятадын V экспо 08-р сарын 25-нд Хөх хотод нээлтээ хийв. Тус экспо ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 51 минут
Урлагийн шинэ дүр төрхөөр хөгжил авчирсан Сайжяпү тосгон

Шааньши мужийн Шиань хотын Хүий дүүргийн Сайжяпү тосгон урлагийн намбаа ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 44 минут
Эмэгтэйчүүдийн үйлсийн хөгжилд хүчтэй түлхэц үзүүлнэ

Аравдугаар сарын 13-нд болсон Хятадын ГХЯ-ны хэвлэлийн бага хурал дээр ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 25 минут
Осака-2025 дэлхийн яармагийн ”Өвөр Монголын өдөрлөг” нээгдлээ

Японы Осака-2025 дэлхийн яармагийн Хятадын үзэсгэлэнгийн "Өвөр Монголын ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 23 минут
Гадаадын иргэдтэй хамт Хятадаар аялсан нь

Тоо баримтаас үзвэл энэ оны эхний хагаст 13 сая 640 мянган гадаадын иргэн ...

2025 оны 11 сарын 19, 11 цаг 20 минут
Зэсийн АМНАТ-аас шалтгаалж шинэ ордууд царцав

  Өнөөгийн байдлаар “Эрдэнэт үйлдвэр” ганцаараа зэс дээр ...

2025 оны 11 сарын 19, 10 цаг 52 минут
Цохилтод өртсөн Новороссийск боомт газрын тос ачиж эхэллээ

Хар тэнгисийн эрэг дэх ОХУ-ын Новороссийск боомт өнгөрсөн баасан гарагт ...

2025 оны 11 сарын 18, 16 цаг 49 минут
Нүүрсний биет хэмжээ жил бүр нэмэгдэж байгаа ч үнэ өсөхгүй хэвээр байна

  2025 оны төгсгөлд нүүрсний экспортыг 83 сая тоннд хүргэх зорилго ...

2025 оны 11 сарын 18, 13 цаг 46 минут
2025 оны 11 сарын 17, 16 цаг 46 минут
“Мазаалай баавгайг таниулах үндэсний хөтөлбөр”-т 10 мянга гаруй хүүхэд, залуус хамрагдлаа

  “Үндэсний бахархалт амьтан мазаалай баавгайг таниулах” ...

2025 оны 11 сарын 14, 18 цаг 14 минут
2025 оны 11 сарын 14, 18 цаг 08 минут
"OPEC+" ирэх оны эхний 3 сард газрын тосны гарцын өсөлтийг түр зогсооно

"OPEC+"-ийн найман гишүүн орон арванхоёрдугаар сард түүхий ...

2025 оны 11 сарын 14, 17 цаг 53 минут
“Багануур” ХК, “Шивээ-Овоо” ХК-д үүссэн өр төлбөр, зээлийн үлдэгдлийг улсын төсөвт төлж барагдуулна

  Засгийн газрын гадаад зээллэгийн хөрөнгийг дамжуулан зээлдүүлэх ...

2025 оны 11 сарын 14, 16 цаг 28 минут
ТОМИЛОЛТ: МОНГОЛ УЛСЫН ТАЙЛАНГ ОНЦЛОВ

  Минамата Конвенцын Талуудын VI бага хурал (COP-6) 2025 оны 11 сарын ...

2025 оны 11 сарын 12, 18 цаг 03 минут
Улсын байцаагчийг чадавхжуулах практик сургалт зохион байгууллаа

  Байгаль орчин, уур амьсгалын өөрчлөлтийн яамны Байгаль орчны улсын ...

2025 оны 11 сарын 12, 17 цаг 55 минут
Нүүрс, зэс, газрын тосны экспорт буурав

  Энэ оны эхний 10 сарын байдлаар манай улсын гадаад худалдааны бараа ...

2025 оны 11 сарын 12, 17 цаг 27 минут
Нүүрсний ерөнхий менежер нь Төр

  Өнөөдөр Монгол Улсад засаглалын хямрал болж байна. Түүхэндээ анх ...

2025 оны 11 сарын 12, 13 цаг 16 минут
Нүүрсний хэргийг мухарлая!

  Нүүрсний хэрэг мандаж, 40 их наядын хулгайн эрэлд улсаараа гарснаас ...

2025 оны 11 сарын 12, 12 цаг 58 минут
#COP17 Бага хурлыг зохион байгуулах үндэсний хорооны ажлын албаныхныг хүлээн авч уулзлаа

  Байгаль орчин, уур амьсгалын өөрчлөлтийн сайд, COP17 бага хурлыг ...

2025 оны 11 сарын 10, 17 цаг 47 минут
Татвар төлөгч ААН-үүд агаарын бохирдлыг бууруулах ажилд нэгдэж байна

  Монгол Улсад үйл ажиллагаа явуулдаг томоохон аж ахуйн нэгжүүд ...

2025 оны 11 сарын 10, 17 цаг 42 минут
“Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн сүүлийн гурван жилийн үйл ажиллагаанд аудит хийнэ

  Засгийн газрын ээлжит хуралдаан 2025 оны арваннэгдүгээр сарын 5-нд ...

2025 оны 11 сарын 05, 18 цаг 19 минут
Г.ДАМДИННЯМ: “Рио тинто”-гийн талаас энэ сард багтаан саналаа ирүүлнэ

  “Рио тинто” групптэй хийж буй хэлэлцээрийн явц, үр ...

2025 оны 11 сарын 05, 17 цаг 45 минут
ОПЕК+ бүлгийн шийдвэрийн дараа газрын тосны үнэ өсжээ

  ЛОНДОН, 2025 оны арваннэгдүгээр сарын ...

2025 оны 11 сарын 03, 15 цаг 01 минут
Хувь нийлүүлэгчдийн гэрээ хэнд ашигтай байв?

  Засгийн газар хөрөнгө санхүү зэрэг чадамж нь үл мэдэгдэх оффшор ...

2025 оны 11 сарын 03, 14 цаг 48 минут
2025 оны 11 сарын 03, 12 цаг 56 минут
2025 оны 10 сарын 31, 11 цаг 58 минут
Дэлхийн зэсийн зах зээлийн үйлдвэрлэл ба хэрэглээ цаашдын чиг хандлага

  Сүүлийн жилүүдэд зэсийн эрэлт огцом нэмэгдэж байгаатай ...

2025 оны 10 сарын 31, 10 цаг 17 минут
Г.Дамдинням: Газрын тос боловсруулах үйлдвэрийг 2027 оны эхний хагаст ашиглалтад оруулна

  Засгийн газрын хуралдааны дараа Аж үйлдвэр, эрдэс баялагын сайд ...

2025 оны 10 сарын 30, 16 цаг 39 минут
Авилгын хэрэгт холбогдсон Оюутолгой компанийн албан тушаалтныг нэг сар хорихоор болжээ

  Оюутолгой компанийн Худалдан авах газрын нэр бүхий дөрвөн албан ...

2025 оны 10 сарын 30, 15 цаг 00 минут
Энэтхэг Оросын газрын тосны импортоо хоёр дахин бууруулсан гэж мэдэгдсэн ч эх сурвалжууд үгүйсгэв

  АНУ-ын Цагаан ордны төлөөлөгч Энэтхэг улс Оросоос авдаг газрын ...

2025 оны 10 сарын 30, 11 цаг 49 минут
Нэг л өдөр “Эрдэнэт”-ийг дахиад оросуудтай, “Оюу толгой”-г хятадуудтай ярихаар болчихсон байх вий!

  Монголын улс төр урьд байгаагүйгээр хямралтай байдалд хүрсэн. Эрх ...

2025 оны 10 сарын 30, 10 цаг 58 минут
Шатахууны импорт ирэх өдрүүдэд хоёр дахин нэмэгдэнэ

  Монгол Улсын хэмжээнд өнөөдрийн (2025.10.27) байдлаар нийт 53 вагон ...

2025 оны 10 сарын 29, 16 цаг 09 минут
Монгол, Герман улсын байгаль орчны хамтын ажиллагааны хэрэгжилтийг хэлэлцэв

  Монгол Улс болон Холбооны Бүгд Найрамдах Герман Улсын Засгийн газар ...

2025 оны 10 сарын 28, 17 цаг 16 минут
“УБТЗ” ХНН Бээжингийн Зам харилцааны их сургуульд оюутан суралцуулна

Манай улсын нийгэм, эдийн засгийн хөгжилд чухал үүрэг гүйцэтгэдэг ...

2025 оны 10 сарын 28, 16 цаг 04 минут
Бортээгийн орд дахь “Админерал” ХХК-ийн баяжуулах үйлдвэрийг прокурорын шийдвэрээр битүүмжилжээ

  Өмнөговь аймгийн Цогтцэций сумын нутаг Тавантолгойн бүлэг ордын нэг ...

2025 оны 10 сарын 28, 13 цаг 00 минут
Алтны үнэ 4000 ам.доллароос доошилжээ

  ИСТАНБУЛ, 2025 оны аравдугаар сарын 28 /Anadolu/. АНУ, ...

2025 оны 10 сарын 28, 12 цаг 22 минут
Стратегийн “Төмөртэй” орд төрийн мэдэлд хэвээр үлдэх шийдвэр гарлаа

  Өнөөдөр Нийслэлийн захиргааны хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн ...

2025 оны 10 сарын 28, 10 цаг 04 минут
“Төмөртэй” стратегийн орд Д.Эрдэнэбилэгт очих уу?

  Нийслэлийн Захиргааны хэргийн давж заалдах шатны шүүхийн хуралдаан ...

2025 оны 10 сарын 27, 17 цаг 17 минут
http://www.ord.mn

Санал асуулга

Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?

Зөв
Буруу
Мэдэхгүй

 
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
BHP Billiton
Ivanhoe Mines
90.53
23.3
1.44
0.00
Австралийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
General Mining Corp
Aspire Mining Limited
0.145
0.52
0.00
-0.02
Лондонгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Petro Matd Limited
polo Resources Limited
123.5
5.4
0.00
0.02
Хонконгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Mongolian Mining Corporation
Mongolia Energy
9.59
1.14
0.00
-0.06
Торонтогийн хөрөнгийн бирж
 
Шинэ бүтээл

“Этик” продакшны залуус "улсын нууц"-ыг сөхлөө
Металлын ханшийн мэдээ
Нүүрсний ханшийн мэдээ
Уул уурхайн ТОП 25 компани