Ord.mn | Mongolian Mining
| English |  Mobile |  Rss

Оюутолгойн гэрээнд заагдсан улсын доторх улс болж өөрийн хуультай ажиллахаар журмууд тохирсныг өөрчлөх нь зүйтэй

Оюутолгойн гэрээнд заагдсан улсын доторх улс болж өөрийн хуультай ажиллахаар журмууд тохирсныг өөрчлөх нь зүйтэйОюутолгойн гэрээний зарим заалтыг өөрчилж, зэс хайлуулах үйлдвэр барихыг хөрөнгө оруулагч хариуцахаар заах нь зүйтэй
 
УИХ-аас Оюу толгойн уурхайн асуудлаар ажлын хэсэг ажиллуулж байгаатай холбогдуулан "Хөрөнгө оруулалтын гэрээ", "Хувь нийлүүлэгчдийн гэрээ" (нэмэлт өөрчлөлт оруулж дахин тодотгосон), "Оюу толгойн далд уурхайн бүтээн байгуулалт, санхүүжилтийн төлөвлөгөө" гэсэн гурван баримт бичигт эдийн засагч судлаачийн хувьд зайлшгүй өөрчлөх, анхаарах шаардлагатай гэж үзсэн асуудлаар өөрийн саналаа дор илэрхийлж байна.
Нэг. Хөрөнгө оруулалтын гэрээ
1.1 Гэрээний 1.3-д "Хөрөнгө оруулагчийн төлбөл зохих бүх татварыг тогтворжуулах"-аар заасан нь Монгол Улсын "Хөрөнгө оруулалтын тухай" хуулийн 14.1 ба 16.2.1 заалтыг зөрчиж, уг хуульд заасан дөрвөн нэрийн татварыг 16 жил хүртэл хугацаагаар тогтворжуулж болох байтал гэрээнд бүх татварыг 30 жил+20 жил+20 жил нийт 70 жил тогтворжуулах, энэ нь Оюутолгойн уурхай Монгол Улсын доторх тусгай хуультай улс (компани) юм шиг байхаар байгааг өөрчлөх. Үүний тулд:
1.1.1 Гэрээний 1.3-д бүх татварыг 30 жил + 20 жил + 20 жил тогтворжуулахаар заасныг хасах.
1.1.2 Гэрээний 2.1 заалтаас 2.1.4; 2.1.6 ба 2.1.7-г хасах. "Энэ нь онцгой албан татвар, хайгуулын болон ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийн төлбөр, үл хөдлөх хөрөнгийн татвар"-ыг тогтворжуулах талаар Хөрөнгө оруулалтын хуульд заагаагүй атал гэрээнд тогтворжуулахаар заасан нь хууль зөрчиж байна. Эдгээр татвар нь хяналтын агуулгатай, хэмжээ бага бөгөөд бусдад сөрөг нөлөө, буруу үлгэр болох тул энэ заалтыг цаашид үйлчлэхгүй болгох нь чухал. Гэхдээ
2.1 заалтад "29 дүгээр зүйлийн 29.1.1" гэсний дараа "Хөрөнгө оруулалтын тухай хуулийн14.1 ба 16.2.1" гэж нэмж оруулах, мөн "дараах татваруудыг" гэсний дараа "16 (арван зургаан) жилийн хугацаагаар" (тогтворжуулна) гэж нэмж оруулах.
1.1.3 Гэрээний 2.7-д хувь хэмжээг нь тогтворжуулсан бүх татварын талаарх заалт нь хууль зөрчиж байгааг хөрөнгө оруулагчтай сайтар ярилцаж, хэрэв тэдний хувьд зарчмын чухал заалт гэвэл уг заалтыг хугацаатай болгох, ялангуяа гэрээний эхний хугацаа дуусахад татварын тогтворжуулалтын талаарх бүх заалт цаашид үйлчлэхгүй байхаар тохирох.
1.2 Гэрээний 1.5 ба 1.1.1;
3.2 болон 3.5 дахь заалтад тусгай зөвшөөрөл бүхий талбайн гадаргуу болон хэвлийгээс ямар ч ашигт малтмал ялган авах, олборлох, боловсруулах, бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх эрхийг хөрөнгө оруулагчид олгосон нь Оюутолгойн төслийн зэс түүний дагалдах элементийг ашиглах, олборлох гэрээний үндсэн зорилтоос гажиж байгаа тул ямар ч ашигт малтмалыг энэ гэрээний нөхцөлөөр 30жил+20жил+20жил ашиглах, олборлохоор заасныг өөрчлөх. Гэрээнд заасан зэс, алт, мөнгө, молебдин, хүдэр дэх металл эрдсээс бусад ашигт малтмал ашиглах, олборлох, бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх бол тухайн үед жич гэрээгээр хөрөнгө оруулалтын энэ гэрээнд хамаарахгүйгээр уг асуудлыг талууд хамтарч шийдэхээр заах. Иймд гэрээний 1.5; 1.1.1; 3.5-дахь заалтад "энэ гэрээний 16.40-д зааснаас бусад ашигт малтмалыг ашиглах, боловсруулах, бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх асуудалд энэхүү хөрөнгө оруулалтын гэрээний нөхцөл үйлчлэхгүй бөгөөд уг асуудлыг талууд тухайн үед жич гэрээгээр хамтран шийдвэрлэнэ" гэсэн нэмэлт оруулах.
1.3 Гэрээний 2.21-д экспортод гаргаж байгаа ашигт малтмалын эцсийн бүтээгдэхүүнээс бусад уул уурхайн бүтээгдэхүүнийг НӨАТ-аас чөлөөлөхөөр заасан нь хууль зөрчиж байгаагийн хамт "бусад бүтээгдэхүүн" гэдэг нэрээр Оюутолгойн бүтээгдэхүүнүүд НӨАТ-аас чөлөөлж болохоор байгаа бөгөөд энэ нь уул уурхайн үйлдвэрлэл эрхлэгчдэд сөргөөр нөлөөлөх буруу үлгэр болох тул уг 2.21 заалтыг хасах.
1.4 Гэрээний 3.18-д уурхайн хаалтын менежмент, зардлын талаар тодорхой бус бүдэг бөгөөд "30жил+20жил+20жил-7 жил" гэсэн урт хугацааны дараа хаалтын хөтөлбөр гаргах, хаалтын зардлыг эскроу дансанд түр байршуулахаар заасан нь олон жил ашиглах ийм том уурхайн хаалтын менежмент, уурхай хаах хөрөнгийн бодитой эх үүсвэрийг шийдэж чадаагүй байна. Иймд уурхайн хаалтад зориулсан санг компанийн ашгаас талуудад ногдол ашиг хуваахаас урьд байгуулж, хөрөнгийг нь эскроу дансанд байршуулах журам тогтоохоор гэрээний 3.18 заалтыг өөрчлөх нь зүйтэй гэж үзнэ. Гэрээнд зааснаар уг зардлыг хөрөнгө оруулагчийн татвар ногдох орлогоос хасах нь уурхайн хаалтын зардлыг монголын талд хариуцуулж байгаа тул талууд өөрийн эзэмшдэг хувьцааны хэмжээгээр хаалтын зардлыг хариуцдаг болох нь зүйтэй болно.
1.5 Гэрээний 3.19-д хөрөнгө оруулагч нь Зэс хайлуулах үйлдвэрийг Монгол Улсад барих, ажиллуулах асуудлаар зөвхөн судалгааны тайлан боловсруулахаар заагаад чухал үйлдвэр байгуулах үүргийг хөрөнгө оруулагчид эцэслэн хүлээлгээгүй, Монгол Улс дангаараа бусадтай хамтарч эсвэл гуравдагч этгээд уг үйлдвэрийг барих юм шиг бичээд асуудлыг шийдвэрлээгүй, хөрөнгө оруулагчтай үүргийн биелэлт ярих боломжгүй болгосон байна. Иймд гэрээний 3.19; 3.20; 3.21; 3.23 дахь заалтыг өөрчилж, зэс хайлуулах үйлдвэрийг Монгол Улсад барих асуудлыг хөрөнгө оруулагч хариуцахаар заах нь зүйтэй гэж үзнэ.
1.6 Гэрээний 7.3-д Цахилгаан станц барих асуудлыг мөн л шийдээгүй байгааг тодруулан хөрөнгө оруулагчийн үүрэг болгон заах,
1.7 Гэрээний 7.19.4-д Гэрээ хүчин төгөлдөр байх хугацаанд (30жил+20жил+20жил) хөрөнгө оруулагч түүний хамааралтай этгээд, гэрээт гүйцэтгэгч, туслан гүйцэтгэгчид зам ашигласны бүх төлбөрөөс чөлөөлөхөөр заасан нь ийм олон жилийн хугацаанд хамаарал бүхий этгээд, гэрээт гүйцэтгэгч, туслан гүйцэтгэгч гэх нэрийн дор аливаа этгээд, хяналтад байдаг, шууд ба шууд бусаар хамтрагч, үйл ажиллагаанд оролцогч, үйлчилгээ үзүүлэгч, ханган нийлүүлэлтэд оролцогч зэрэг олон нэрээр аливаа компани, хувь хүн замыг үнэгүй ашиглах нь амьдралд болон замын ашиглах хугацаатай нийцэхгүй байгаа тул энэ 7.19.4 заалтад зөвхөн хөрөнгө оруулагч гэрээний эхний хугацаа дуусах хугацаанд (гэрээнд зааснаар 30 жил) зам ашигласны төлбөр төлөхгүй байхаар өөрчлөн заах.
1.8 Гэрээний 7.19.5-д авто зам нь олон улсын чанартай учраас хөрөнгө оруулагч нь хуулийн хариуцлага хүлээхгүй гэсэн нь "зам"-ыг муу, стандарт бус аваар ослын нөхцөлтэйгөөр барьсан байсан ч зам муугаас болж гадаад, дотоодын тээвэрлэгчид, үйлчлүүлэгчид хохиролд орсон ч зам барьсан этгээд хариуцлага хүлээхгүй байхаар болжээ. Иймд гэрээний 7.19.5 заалтыг юуны урьд замыг олон улсын стандартын шаардлага хангасан байхаар барьж байгуулахыг заах, уг зам дээр өөрсдийн буруугаас гарсан аливаа осол аваар, замыг зүй бусаар ашигласантай холбоотой хохирол төлбөрийг хөрөнгө оруулагч хариуцахгүй гэж тодруулан заах,
1.9 Оюутолгой компани нь бүтээгдэхүүнээ гадаад зах зээлд борлуулан ихээхэн орлого олдог боловч уг орлого, түүний гүйлгээ тэр бүр Монголын банкаар дамждаггүй, бүрэн тооцдог эсэх нь тодорхойгүй, экспортолсон бүтээгдэхүүний биет хэмжээ, орлого бүрэн эсэхэд Монголын байгууллагууд, олон нийт, иргэд мэдээлэл хомс болохоор итгэл үнэмшилгүй хардах, сэтгэл зовох байдал их байгааг цаашид арилгах зайлшгүй шаардлага байна. Монголчуудад гадаадын хөрөнгө оруулагчийн, Оюутолгой компанийн борлуулалтын орлогыг хураах, хязгаарлах, тэдний орлогоо эзэмших эрхийг нь зөрчих, багасгах, хасах, хаах, оролдлого байхгүй зөвхөн бүтээгдэхүүний борлуулалтын орлого нь бүрэн бүртгэгдэж, Оюутолгой компанид бүрэн ордог, данс тайланд тусгадаг байх, Оюутолгой компанийн орлого, өртөг зардал ил тод байх, зардлаас илүү орлогоо зохих журам, хууль, бүртгэл тооцооны дагуу гадаад, дотоодод чөлөөтэй эзэмших, зарцуулахыг хэзээ ч хориглоогүй, хязгаарлахгүй, зөвхөн ил тод, бүртгэл тооцоонд хамрагдаж, орлого, өртөг зардал, ашиг, ногдол ашиг бүрэн тооцоотой байхыг л хүсээд байгааг гадаадын хөрөнгө оруулагчдад ойлгуулах нь чухал. Үүнтэй холбогдуулан гэрээний 9.10-д заасан хөрөнгө оруулагчийн хөрөнгө, валют, бүтээгдэхүүний борлуулалтын орлогыг эзэмших, зарцуулах, төлбөр тооцоо хийхтэй холбогдсон заалтуудыг тодруулан өөрчлөх нь зүйтэй. Тухайлбал, Оюутолгой ХХК нь бүтээгдэхүүнээ гадаадад ачуулах, хилийн боомтоор бүтээгдэхүүн гарах үед заавал аккредитив нээсэн эсвэл Оюутолгой ХХК-ийн дансанд мөнгө нь орсон байх, тэр нь Оюутолгой компанийн болон Монголын экспортын орлого болон бүртгэгдэж байдаг болох шаардлагатай гэж үзнэ. Ийм аккредитив нээгээгүй эсвэл үнийг нь төлөөгүй бүтээгдэхүүнийг хилээр гаргахгүй байхаар журамлавал зохино. Энэ нөхцөлд Оюутолгой компанийн экспортын бүтээгдэхүүний биет хэмжээ, орлого бүрэн бүртгэгдэж, ил тод байх нөхцөл бүрдэх болно. Гэрээний 9.10.2 болон 9.10.3-д гадаад улсад хөрөнгө чөлөөтэй зарцуулах, гадаадад олсон орлогоо гадаад улсад хадгалах, чөлөөтэй зарцуулах гэх зэргээр тодорхой бус, бүх хөрөнгө, орлогод хамааруулсан заалтыг өөрчилж, Оюу толгой компани нь өөрт үлдэх ашгаа чөлөөтэй гадаадад гуйвуулах, зарцуулах, байршуулах эрхтэй байх заалт болгох. Мөн гэрээний 9.10.1-д "...шаардлагатай гэж үзвэл гадаад валютыг төгрөгт шилжүүлэх" гэсэн нь Монгол Улсын нутагт гарах бүх зардлаа Монголын үндэсний валют төгрөгөөр тооцох, зарцуулах, тайлан тэнцэл, бүртгэл тооцоонд тусгах талаарх Монгол Улсын хуулийн заалтыг зөрчиж байгааг өөрчлөн найруулах,
1.10 Гэрээний 3.1 ба 15.11-д гэрээний эхний хугацааг тогтоох цаашид сунгах талаар тогтоосон журмыг өөрчлөх шаардлагатай байна. Энэхүү гэрээгээр тогтоосон анхны хөрөнгө оруулалтыг урамшуулсан, татвар төлбөрөөс эхний үед чөлөөлсөн, эсвэл тогтворжуулсан, тааламжтай нөхцөл тогтоосон журмуудыг цаашид "30+20+20=70 жил" хэвээр нь мөрдөх, Оюутолгой компани нь улсын доторх улс (компани) болж өөрийн хуультай ажиллахаар журмууд тохирсныг өөрчлөх нь зүйтэй байна. Гэрээний хугацааг сунгахдаа анхны хөрөнгө оруулалтаа нөхсөний (ТЭЗҮ-ээр бол .... жил) дараа (гэрээнд зааснаар 30 жил 2 гаруй дахин нөхнө) талууд аль болох ижил нөхцөлд, гэхдээ Монголын төр (ТӨК) орд газрын эзний хувьд илүү нөхцөл эдлэхээр (Айвенхоу хөрөнгө оруулалтаа 2 гаруй дахин нөхсөн тул) зохих журам тохирох нь чухал. Гэрээний 15.11-д гэрээний хугацаа сунгахын тулд "хангах нөхцөлүүд" гэж заасан зүйлс учир дутагдалтай, гэрээний эхний 30 жилийн хугацаа хэт удаан, хөрөнгө оруулалтаа нөхөөд зохих хэмжээний цэвэр ашиг олсны дараа гэрээний эхний хугацаа дуусахаар тогтоож чадаагүй байна. Хэрэв гэрээний эхний хугацааг 30 жилээр тогтоох нь хөрөнгө оруулагчийн хувьд маш чухал, гэрээ байгуулсан гол зарчмын асуудлын нэг гэж зүтгэх бол гэрээний эхний хугацаа дууссаны дараа энэхүү гэрээний дараах заалт үйлчлэхгүй болох заалт гэрээнд нэмж оруулах:
1.10.1 Гэрээний 1.3; 2.1; 2.2; 2.3; 2.4; 2.5; 2.6; 2.7; 2.8; 2.9; 2.10; 2.11; 2.12; 2.13; 2.16; 2.18; 2.20; 2.21; 2.22; 2.29; 2.30; 2.32 дахь заалт (татвар тогтворжуулалттай холбогдсон бүх заалт)
1.10.2 Тухайн үеийн хууль, хэмжээний дагуу мөрдөх нь зүйтэй тул доорх заалтыг өөрчлөх, хасах.
a. Гэрээний 3.13 дахь заалт (ашигт малтмалын нөөц ашигласны төлбөр)
b. Гэрээний 5.6 дахь заалт (татвар ногдох орлогоос газар ашигласны төлбөр хасах)
c. Гэрээний 6.14 дэх заалт (усны төлбөрийг татвар ногдох орлогоос хасах)
б.     Гэрээний 7.8 дах заалт (эрчим хүчний зориулалтаар ашиглах газрын төлбөр, хураамжийг татвар төлөх орлогоос хасах)
е.     Гэрээний 7.19.2 дэх заалт (авто зам барих зардлыг татвар ногдох орлогоос хасах)
1.10.3 Гэрээний эхний хугацаа дуусах үед гэрээнд дараах нэмэлт оруулахаар заах.
а. Гэрээний 1.6-д Төрийн эзэмших энгийн хувьцаа 34 хувь гэдгийг талууд 50:50 гэсэн харьцаагаар хувьцаа эзэмшдэг болох, үүний тул компанийн нийт хувьцааны 16 хувийг хөрөнгө оруулагч (Айвенхоу) нь Монголын төрд үнэ төлбөргүй болзолгүйгээр шилжүүлэн өгөхөөр заах. (Энэ нь Айвенхоу оруулсан хөрөнгө оруулалтаа энэхүү 30 жилд 2 гаруй дахин нөхөн олсонтой холбоотой)
b. Гэрээний наймдугаар бүлэгт заасан Оюутолгой компанийн нийт ажиллагсдын 95-аас доошгүй хувь нь монгол ажилчид, инженер, техникчид байхаар заах.
Хоёр. Хувь нийлүүлэгчдийн гэрээ (нэмэлт өөрчлөлт оруулсан)
2.1 Гэрээний 5.8 ба 5.10-ын "б"-д ТУЗ болон хувь нийлүүлэгчдийн хурлын шийдвэрийг дийлэнх олонхын саналаар гаргахаар заасан нь дэндүү шударга бус, Монголын төрийн (ТӨК) оролцоог үгүйсгэсэн, тэд эсрэг саналтай байсан ч Айвенхоугийн хувь нийлүүлэгчид түүний томилсон ТУЗ-ийн гишүүд (тэд олонх учраас) бүх шийдвэрийг гаргах боломжтой журам болжээ. Иймээс өнөөгийн байдлаар Монголын төр (ТӨК), Монголын талаас томилсон ТУЗ-ийн гишуүдийн үйл ажиллагааны талаар Монголын байгууллагууд, олон нийт, иргэд шүүмжлэлтэй, Оюу толгойн гэрээ Монголд ашиггүй, Монголын хойч үед их өр үлдээгээд ногдол ашиг ч авч чадахгүй нөхцөл тохирсон гэдэг яриа хэл, гомдол, шүүмж туйлын их болоод байгаагийн нэг нь шийдвэр гаргах дээр дурдсан шударга бус журамтай холбоотой. Иймд хувь нийлуүлэгчид, ТУЗ-ийн хурлын шийдвэрийг дийлэнх олонхын саналаар гаргах боловч уг шийдвэрийг Айвенхоу ба ТӨК-ийн тус бүр нэг нэг төлөөлөл зөвшөөрсен нөхцөлд гаргах, ийм төлөөлөл зөвшөөрөөгүй шийдвэр хүчингүй байх талаар дээрх заалтад нэмэлт оруулах,
2.2 Гэрээний 7.2-ын а, б заалтад менежментийн багийг Айвенхоу нь нэг буюу түүнээс дээш хамаарал бүхий компанийг дангаар нь эсвэл бүлэг болгон авч ажиллуулах журам тогтоосон нь бас л шударга бус Монголын төр (ТӨК) 34 хувийн хувьцаа эзэмшигчийн хувьд Оюутолгой компанийн үндсэн үйл ажиллагаанд ямар ч оролцоогүй, тийм эрхгүй, компанийн өдөр тутмын бүх асуудлыг зөвхөн Айвенхоу шийдэхээр өрөөсгөл, нэг талын сонирхлыг хэт хамгаалсан журам тогтоосон байна. Иймд менежментийн багийг Айвенхоу болон ТӨК-ийн төлөөлөл тохиролцон томилдог байхаар уг заалтыг өөрчлөх.
2.3 Гэрээний 7.4-д менежментийн Багийн үйлчилгээний төлбөрийг Үндсэн хөрөнгийн зардал болон үйл ажиллагааны зардлын нийт дүнгээс бодохоор заасан нь маш буруу, менежментийн баг нь үйл ажиллагааны зардлыг аль болох өсгөх, тэр хэмжээгээр тэдний орлого нэмэгдэж байх ямар ч логикгүй, эдийн засгийн хөшүүрэггүй журам тогтоосон байна. Менежментийн багийн үйл ажиллагааны чиг үүрэгт (гэрээний 7.3 дахь заалт) хөрөнгө оруулалт, үндсэн хөрөнгийн зардал ямар ч хамааралгүй байхад уг зардлын дүнгээс менежментийн багийн хөлсийг тооцож олгох ямар ч үндэслэлгүй, тэдний хөлсийг илүү ихээр олгох арга болгосныг өөрчлөх шаардлагатай гэж үзнэ. Иймд менежментийн үйлчилгээний төлбөрийг зардлын дүнгээс бус Оюутолгой компанийн орлогоос тооцдог байхаар өөрчлөх. Энэ нь орлогоо өсгөхийн төлөө ажиллах хөшүүрэг болно. Уг заалтад менежментийн багийг өөрчлөх асуудлыг зевхөн Айвенхоу шийдэхээр заасныг Айвенхоу болон ТӨК хамтарч шийдэхээр өөрчлөх,
2.4 Гэрээний 9, 10,11 дэх заалтад "Оюу толгой компанийн санхүүжилт"-ын тухай заахдаа бүтээгдхүүнээ борлуулаад орлого олж, түүгээрээ зардлаа санхүүжүүлдэг аж ахуйн тооцоотой компанийг нийтлэг жишиг зарчмаар бус, хувь нийлуүлэгчдээсээ үйл ажиллагааны зардал шаарддаг (төсвийн байгууллага шиг), тэд нь компанийн зардалд зориулж хувьцаа гаргах, түүнийг санхүүжүүлэх нэрээр хувь нийлүүлэгчид нэг нь нөгөөдөө зээл олгосон нэр зүүж, Монголын талын өрийг компанийн жил бүрийн төсөвт зардлын хэмжээгээр (34 хувь) нэмэгдүүлж байх журам тогтоосон нь эдийн засгийн үндэслэлгүй, Монголын төрийн (ТӨК) өрийг нэмэгдүүлэх арга хэлбэр болгосон журам тогтоосныг үндсээр нь өөрчлөх шаардлагатай гэж үзнэ. Компани нь бүтээгдэхүүнээ борлуулж ихээхэн орлого олж байхад яахаар түүний төсөвт зардлыг нөхөхөд зориулж Айвенхоугийн хувь нийлүүлэгч нь шаардсан мөнгөн хөрөнгийн хэмжээгээр санхүүжилт хийх, ТӨК-ийн эзэмшлийн хувь хэмжээгээр (ТӨК өөрөө санхүүжүүлээгүй бол) түүнд Айвенхоу зээл олгосноор тооцож, зээлийн гэрчилгээ олгох талаарх заалтуудыг өөрчилж, аж ахуйн тооцоот өөрөө орлого олоод, түүнээсээ төсөвт зардлаа санхүүжүүлдэг нийтлэг журмаар ОТ компанийг ажиллуулах нь зүйтэй байна. Үүний тул дээрх 9,10,11 дэх заалтыг үндсээр нь өөрчлөх.
2.5 Компанийн жил бүрийн төсөвт зардлыг санхүүжүүлэх нэрээр ТӨК-д зээл олгосноор (компани нь өөрөө олсон орлоготой атал) тооцож, уг зээлийн дүнг Libor+6,5 хувь гэсэн өндөр хүүгээр нэмэгдүүлэх, түүгээр ч зогсохгүй АНУ-ын хэрэглээний үнийн индексээр бас өсгөн нэмэгдүүлж хүүнээс хүү бодон өсгөж байх журам энэ гэрээгээр тогтоосон нь орлогоороо зардлаа нөхөж аж ахуйн тооцоогоор үйл ажиллагаа явуулах ёстой Оюутолгой шиг баялаг ордод ажиллаж байгаа компанийн хувьд ямар ч эдийн засгийн үндэслэлгүй, "уг компаний зардлыг яаж өсгөх, Монголын төр (ТӨК)-ийн өрийг ямар аргаар нэмэгдүүлэх вэ" гэсэн арга сүвэгчилсэн журам болсон байна гэж үзэж хардахаар болжээ. Тухайн жилийн төсвөөр Монголын нутаг дэвсгэрт төгрөгөөр (үндэсний валютаар) гарч буй зардлыг АНУ-ын хотуудын үнийн дундаж индексээр өсгөн нэмэгдүүлэх нь ямар ч үндэслэлгүй, жил бүрийн төсвийн зардалдаа Оюутолгой компани нь хувь нийлүүлэгчдээс хөрөнгө шаардах ямарч хэрэгцээ байхгүй байхад ийнхүү журам тогтоосныг нэн даруй өөрчилбөл зохино. Тэрчлэн зээлийн хүү гэгчийг Libor+6.50 хувь ба 9.9 хувь гэсэн нь маш өндөр хүү бөгөөд Монголын өрийг ингэж тооцоход туйлын ихээр өснө. Иймд 6.5 хувийг багасгах, АНУ-ын индексээр зээлийн өрийг өсгөн нэмэгдүүлэх заалтыг хасах.
 
Үргэлжлэл бий.
 
Э.Бямбажав  (Гавьяат эдийн засагч, судлаач, профессор)

Оюутолгойн гэрээнд заагдсан улсын доторх улс болж өөрийн хуультай ажиллахаар журмууд тохирсныг өөрчлөх нь зүйтэй
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой


URL


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Ord.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 7711-0505 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдлүүд:

Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
Бичил хуванцар гадаад далайн ёроолоор бүхэлд нь тарсан байна

  Бичил хуванцар гадаад далайн гадаргаас эхлээд 7000 метрийн гүн дэх ...

Өчигдөр, 14:07
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ БНХАУ-ын ӨМӨЗО-ны Ганцмод боомтод ажиллалаа

  Ерөнхий сайдад “Чайна Энержи” групп компанийн ТУЗ-ийн ...

Өчигдөр, 10:28
2025 оны 05 сарын 14, 12 цаг 03 минут
2025 оны 05 сарын 14, 11 цаг 08 минут
ТАНИЛЦ | Төрийн эзэмшил 50 хүртэлх хувь байх боломжтой ОРДУУД

 Үндэсний Баялгийн сангийн тухай хууль хэрэгжиж эхэлсэнтэй ...

2025 оны 05 сарын 13, 12 цаг 18 минут
Л.Оюун-Эрдэнэ томоохон төсөл, үйлдвэрийн цогцолборт ажиллав

  Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Говийн бүсийн зөвлөлийн анхдугаар хуралд ...

2025 оны 05 сарын 13, 12 цаг 07 минут
Говийн бүсэд тулгамдсан дөрвөн чиглэлийн 33 төсөл, арга хэмжээ хэрэгжүүлнэ

  Говийн бүсийн зөвлөлийн анхдугаар хуралдаан Дорноговь аймгийн ...

2025 оны 05 сарын 13, 09 цаг 25 минут
Говийн бүсэд нийт 38 төсөл, бүтээн байгуулалтыг хэрэгжүүлнэ

  Говийн бүсэд тээвэр логистик, хот байгуулалт, боомт, соёл, аялал ...

2025 оны 05 сарын 12, 17 цаг 47 минут
Бээжин байгалийн хийн хоолойг Монголын нутгаар дайран өнгөрөөхийг зөвшөөрөөгүй

  Владимир Путин, Ши Жинпин нар Кремльд уулзаж, хоёр улсыг холбох ...

2025 оны 05 сарын 12, 14 цаг 56 минут
Улсын нөөцөд байсан Ухаахудагийн лицензийг “Энержи ресурс” яаж авсан бэ?

 УИХ-ын 2007 оны 27 дугаар тогтоолоор нэр бүхий 15 ордыг стратегийн ...

2025 оны 05 сарын 09, 10 цаг 47 минут
2025 оны 05 сарын 09, 09 цаг 21 минут
Тавантолгойн ордыг яагаад “…Стратегийнх” болгосон бэ?

 Нэр бүхий ордуудыг Баялгийн санд авах асуудал яригдахтай зэрэгцээд ...

2025 оны 05 сарын 08, 08 цаг 41 минут
Критикал минералын эрин ба Монгол

 Дэлхий дахинд уул уурхайн салбарт критикал минерал буюу чухал ашигт ...

2025 оны 05 сарын 08, 08 цаг 39 минут
Хүүхдийн төлөө Үндэсний зөвлөлийн хуралдаанаас гарсан саналд үндэслэн Засгийн газар шийдвэр гаргалаа

  Засгийн газрын ээлжит хуралдаан 2025 оны тавдугаар сарын 07-нд болж ...

2025 оны 05 сарын 07, 15 цаг 01 минут
"Эрдмин"-ий эзэмшиж буй ордын хайгуулыг улс хийсэн нь ТӨРД АВАХ үндэслэл болжээ

 Үндэсний Баялгийн сангийн хуулийг хэрэгжүүлэх үүднээс стратегийн ...

2025 оны 05 сарын 07, 10 цаг 14 минут
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ: Засгийн газар хүүхэд хамгааллаас гадна хүүхэд хөгжлийн асуудалд онцгой анхаарна

  Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнийн тэргүүлдэг Хүүхдийн төлөө ...

2025 оны 05 сарын 07, 09 цаг 28 минут
Зэсийн баяжмал боловсруулах үйлдвэр 2028 онд ашиглалтад орно

  Хойд бүсийн анхдугаар хуралдаан энэ долоо хоногт Булган ...

2025 оны 05 сарын 07, 09 цаг 09 минут
Худалдан авах ажиллагааны тухай хуулийн төсөлд чанарт суурилсан шалгуурыг урьтал болгоно

  Монгол Улсын Ерөнхий сайдын дэргэдэх Эдийн засгийн хөгжлийн зөвлөл ...

2025 оны 05 сарын 06, 15 цаг 44 минут
АМХЭГ-ын анхны дарга Д.Жаргалсайхан Тавантолгойн ордыг анх ингэж “тараажээ”

  Монголын төр Үндсэн хууль, Үндэсний баялгийн сангийн хуулийн дагуу ...

2025 оны 05 сарын 06, 09 цаг 40 минут
Тавантолгойд дахиад нүүрсний хулгай нүүрлэв үү?!

 Уг нь хоёр жилийн өмнө, "…Тавантолгойн уурхайг цогц байдлаар ...

2025 оны 05 сарын 06, 09 цаг 14 минут
10 тэрбум хүртэлх төсөвтэй тендерт баталгаа шаардахгүй болно

  Ерөнхий сайдын дэргэдэх Эдийн засгийн хөгжлийн зөвлөлийн 5 дугаар ...

2025 оны 05 сарын 06, 09 цаг 08 минут
Н.Учрал: “Эрдэнэт үйлдвэр”-ийн овоолгыг ашиглах компанийг сонгон шалгаруулж байхаар боллоо

  Засгийн газрын өнөөдрийн хуралдаан дуусав. Хуралдаанаар 24 асуудал ...

2025 оны 05 сарын 05, 15 цаг 59 минут
2025 оны 05 сарын 05, 15 цаг 38 минут
Хятадын 145, Оросын 4 компани Монголд уул уурхайн лиценз эзэмшдэг

 Яг өнөөдрийн байдлаар манай улсын газар нутгийн 6 618 504 га талбайд ...

2025 оны 05 сарын 05, 15 цаг 33 минут
2025 оны 05 сарын 05, 09 цаг 52 минут
2025 оны 05 сарын 02, 15 цаг 14 минут
Зэс хайлуулах үйлдвэрийг барих хөрөнгө оруулагч олдох уу?

 Хамтарсан Засгийн газар уулын баяжуулах "Эрдэнэт” үйлдвэрийг ...

2025 оны 05 сарын 02, 08 цаг 25 минут
Монголын ашигт малтмалын хамгийн олон лицензийг хэн хэн эзэмшдэг вэ?

 Ашигт малтмалын хамгийн олон, тус бүр 10-аас дээш лицензийг эзэмшдэг ...

2025 оны 05 сарын 02, 07 цаг 42 минут
АНУ, Украин ашигт малтмалын гэрээ байгуулжээ

  КИЕВ/ВАШИНГТОН, 2025 оны тавдугаар сарын 1 /CNN/. АНУ, ...

2025 оны 05 сарын 01, 16 цаг 55 минут
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Эгийн голын УЦС-ын төслийн талбайд ажиллаж байна

  Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ Булган аймгийн Хутаг-Өндөр сумын Хантай ...

2025 оны 05 сарын 01, 14 цаг 52 минут
Газрын ховор элементийн экспортоор Австрали улс Хятадыг орлож чадах уу?

 БЭЭЖИН, 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 28 /BBC/. Австралид ...

2025 оны 04 сарын 29, 11 цаг 22 минут
2025 оны 04 сарын 29, 11 цаг 12 минут
2025 оны 04 сарын 28, 09 цаг 56 минут
Орд эзэмшигч үндэсний томоохон компаниуд ЗГ-тай ХЭЛЭЛЦЭЭГЭЭ ЭХЛҮҮЛЛЭЭ

 Монгол Улсын хэмжээнд стратегийн 16 ордын ес нь хувийн мэдэлд байгаа ...

2025 оны 04 сарын 28, 09 цаг 34 минут
Л.Оюун-Эрдэнийн хэлсэн үгийн “орчуулга” ба ордын “эзэд”-ийн хариу улс төр

  Өнгөрсөн оны сүүлчээс эхэлсэн улс төрийн халуурлын бэтэг хагарах ...

2025 оны 04 сарын 28, 09 цаг 17 минут
2025 оны 04 сарын 26, 13 цаг 27 минут
Багахангай-Хөшигийн хөндий чиглэлийн салбар төмөр замын бүтээн байгуулалт эхэллээ

Багахангай-Хөшигийн хөндий чиглэлийн салбар төмөр замын бүтээн байгуулалт ...

2025 оны 04 сарын 25, 13 цаг 24 минут
“...Газрын тосоо хайя” гэж ганц ч гишүүн ярихгүй байна

 Оросоос онгоцны түлш авах, Евразийн эдийн засгийн холбоотой ...

2025 оны 04 сарын 25, 11 цаг 35 минут
2025 оны 04 сарын 24, 16 цаг 24 минут
Чех 60 жилийн дараа ОХУ-ын газрын тосны хамаарлаас гарчээ

 Чех 60 жилийн турш ОХУ-аас газрын тос импортолжээ. Тус улс  ...

2025 оны 04 сарын 24, 10 цаг 29 минут
Ганцмод-Гашуунсухайтын төмөр замын бүтээн байгуулалт ирэх сарын 14-нд эхэлнэ

  Засгийн газрын ээлжит хуралдаан 2025 оны дөрөвдүгээр ...

2025 оны 04 сарын 24, 08 цаг 58 минут
Или орчин үеийн ухаалаг эруул мэндийн төв

“Хятадын онцлогт орчин үеийн шинэчлэлтэй танилцъя” Монгол ...

2025 оны 04 сарын 23, 17 цаг 19 минут
Хятад Монголын залуучуудын уулзалт болов

4-р сарын 20-ны өдөр “Хятадын онцлогт орчин үеийн шинэчлэлтэй ...

2025 оны 04 сарын 23, 17 цаг 16 минут
Төгрөг нуурын ордын “шинэ” шуугианы хуучраагүй “хуучин” баримтууд

  УИХ-аас 2007 оны хоёрдугаар сарын 6-ны өдөр “Тодорхой ордыг ...

2025 оны 04 сарын 23, 11 цаг 43 минут
Трамп яагаад Украины ашигт малтмалыг сонирхох болов

 АНУ болон Украины талууд ашигт малтмалын гэрээ хийх шийдвэр энэ оны ...

2025 оны 04 сарын 22, 15 цаг 41 минут
Алтны үнэ 3400 ам.доллароос давжээ

 ИСТАНБУЛ, 2025 оны дөрөвдүгээр сарын 22 /Anadolu/. Дэлхийн ...

2025 оны 04 сарын 22, 15 цаг 39 минут
Оюу толгойн зэсийн нөөцийн 24, алтны 42, мөнгөний 29 хувийг “Онтрэ” ХХК эзэмшдэг

  Улсын Их Хурлын Аж үйлдвэржилтийн бодлогын байнгын хорооны ...

2025 оны 04 сарын 22, 09 цаг 40 минут
Ө.Шижир: Баялгийн хуулийг хэрэгжүүлэхдээ 55 ордыг багцаар нь авч үзэх ёстой

  УИХ-ын гишүүн Ө.Шижиртэй цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа. ...

2025 оны 04 сарын 21, 09 цаг 37 минут
УИХ-ын гишүүн асан Г.Амартүвшинг "Эрчист Монгол" ТӨХХК-ийн Гүйцэтгэх захирлаар томилжээ

  Засгийн газрын тогтоолоор байгуулагдсан "Эрчист Монгол" ТӨХХК-ийн ...

2025 оны 04 сарын 20, 15 цаг 12 минут
"Төгрөг нуур"-ын ордыг буцааж авах шаардлага хүргүүллээ

  Засгийн газрын хэрэг эрхлэх газрын дарга Н.Учрал "Ерөнхийлөгч асан ...

2025 оны 04 сарын 20, 12 цаг 37 минут
http://www.ord.mn

Санал асуулга

Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?

Зөв
Буруу
Мэдэхгүй

 
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
BHP Billiton
Ivanhoe Mines
90.53
23.3
1.44
0.00
Австралийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
General Mining Corp
Aspire Mining Limited
0.145
0.52
0.00
-0.02
Лондонгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Petro Matd Limited
polo Resources Limited
123.5
5.4
0.00
0.02
Хонконгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Mongolian Mining Corporation
Mongolia Energy
9.59
1.14
0.00
-0.06
Торонтогийн хөрөнгийн бирж
 
Шинэ бүтээл

“Этик” продакшны залуус "улсын нууц"-ыг сөхлөө
Металлын ханшийн мэдээ
Нүүрсний ханшийн мэдээ
Уул уурхайн ТОП 25 компани